onsdag 2 december 2020

Liten Vide och lite hockey


Jag läste min sjukjournal igår. Där står att jag är en pigg och vital gammal dam. Så nu vet jag.



Gammal är man när man blir gammelfarmor. Lille Vide kom till världen i lördags och han blev nummer tre av mina barnbarnsbarn. Storebror Levi blir två år strax före jul och kusin Otis blir två år i mars. Underbara ungar som jag älskar att vara gammelfarmor till.



Igår åkte vårt hockeylag till Skellefteå och tog en välförtjänt seger. Till alla mina släktingar som är Skellefteåfans vill jag trösta med orden: Det är nyttigt att förlora. Man måste förstå nyttan av en förlust. Det sporrar bara och man behöver motgångar för att bli ödmjuk. Gäller såväl lag som privatpersoner.

Eftersom Luleås hockeylag vann och jag idag totalt saknar ödmjukhet ska jag sluta precis nu innan jag blir alltför odräglig.

Slut!

 

8 kommentarer:

Anders sa...

Men Gunnel - är du inte orolig för att du har jinxat Luleå Hasa Fötter nu med dina storvulna uttalanden?

Ett par utdrag ur min journal:
"Mannen sköts i hemmet av sin hustru".
"I övrigt väsentligen frisk".

Jag förlitar mig förtröstansfullt på det senare utlåtandet.

Gunnel sa...

Anders: Jo, jag vet, det är troligt att Luleå förlorar nästa match på grund av mitt storvulna uttalande. Jag får nog ödmjuka mig framöver.

En läkare med humor skrev din journal.

Anders sa...

Glömde f ö att gratta till nya barnbarnsbarnet, de det har vi ju gjort på annat sätt.

Gunnel sa...

Anders: Tack! Du måste också vara ganska gammal som har en syster som är gammelfarmor.

Annica sa...

Ett stort grattis till pigga gammelfarmor och gammelfarfar! Och naturligtvis till lille Vide och hans familj.
Grattis också till hockeylaget! Man får yvas när det går bra.

Gunnel sa...

Annica: Tack! Men skryta över sitt hockeylag är inte smart. Igår fick våra hjältar stryk av lilla Leksand. Men som vi alla vet är det nyttigt med förluster. Då vaknar ödmjukheten.

Lennart sa...

Grattis gammelfarmor.
Jag å min sida är imponerad av att det kommer en så fantastisk hockeyspelare från Malå. Han gjorde t.o.m mål på Luleå igår. Bockträsk är bäst !

Gunnel sa...

Lennart: Om man gör mål på Luleå är man definitivt duktig. Men varför spelar inte han för Skellefteå? Då har Skellefteå sluppit gå mållösa från mötet med Luleå.