torsdag 10 december 2020

Nytt och återanvänt

13.00 idag 10 december. 



Kommunen har vaknat och fixat en gran,
den är inte vacker som granen på stan.
Men vi är rätt nöjda för gran ska man ha
i mörka december, ja så ska det va.

Vår teve är på och korsordet kvar,
men det som är olöst det fixar ju far.
Ja. han är så duktig, han har alla svar
och mor vet ju inget, men hon är rätt rar.

Och ramlar gör morsan, ja så det kan gå,
handleden bruten och tummen är blå.
En klantig manöver, ett ruttet staket,
så ligger hon där som ett trasigt paket.

Rösten är knarrig och handen svag
på gammalt par utan morgondag.
De har ingen framtid av något slag,
ett ovisst öde, helt utan behag.

Men varför en sådan depparevers
Vi har ju rätt trevligt, vi delar en bärs,
och skålar för livet, som har varit bra
och tackar för allt,

HIPP, HIPP, HIPP och HURRA1


 

6 kommentarer:

Annica sa...

Tack för ett lysande exempel på din diktartalang!
Mera, mera!!!
😁👍

Gunnel sa...

Annica: Tack så mycket! Trodde du skulle reagera på "bärsen" som vi delade. J

Annica sa...

Anade att den var mest för rimmets skull. 😁

Gunnel sa...

Annica: Precis!

Anders sa...

Puh! Tack för kommentarerna för när jag läste att ni drack bärs blev jag så häpen och förskräckt att jag höll på att sätta ölen i vrångstrupen.

Gunnel sa...

Anders; Någon gång i min ungdom har jag nog smuttat på bärs men smaken tilltalade mig inte alls. Bärs är väl något som bara karlar gillar.