torsdag 17 december 2020

Nu ska vi vara snälla

Vad jag längtar efter blå himmel

och sol


En vecka kvar till julafton och vi har redan fixat julmaten. Hämtade sju färdigpackade matkassar från ICA på Storheden, åkte hem och tryckte in allt i skafferi och frys. Allt klart för en fröjdefull matjul.

När julen kommer ska man vara generös och ge av sitt överflöd till forskning och välgörenhetsorganisationer. I pandemins år står teatrar, biosalonger och idrottsarenor tomma. Ingen som köper biljetter, allt är tyst och stilla och inga pengar kommer in.



Luleå hockey bad sina fans att visa generositet. Tänk om de som redan betalat sitt årskort låter bli att kräva pengar tillbaka och istället skänker beloppet till hockeyföreningen. "Javisst", sa herr maken, "jag är med" och se vad han fick för sin snällhet.

Jag fick inte ta kort för att visa hur han såg ut i mössan. Men allt klär en skönhet!

 

5 kommentarer:

Annica sa...

Bra och nödvändigt för de flesta företag och föreningar.att det finns trogna, hängivna kunder och supporters som ställer upp i dessa coronatider. Så många som kämpar hårt för sin verksamhet men som ändå kanske måste lägga ner. Pandemin skördar ohyggligt många offer, i dödstal men också ekonomiska och personliga tragedier. Det är fruktansvärt hur denna sjukdom slår.
Heder åt maken som står upp för sitt lag.
Men han borde absolut ha mannekängat i sina nya accessoarer. Allt för Luleå Hockey! Eller?

Gunnel sa...

Allt för Luleå hockey innebär i det här fallet att han överlåter mössan till sin fru. Mössan var för liten till hans stora skalle. Att frun skulle mannekänga i skapelsen är otänkbart.

En del har det jobbigare än andra under pandemin. Företag som måste lägga ner, arbetstagare som blir utan jobb osv. Värst är ändå sjukdomen i sig, ingen vet om man får en lindrig variant eller blir skadad för livet eller dör. Gäller att hålla sig frisk till dess vaccinet kommer.

Lennart sa...

Yr i mössan, nu förstår jag var det kommer ifrån!

Anders sa...

Heja Lennart, synd att det inte finns nån "Gilla"-knapp.

Själv har jag inför helgerna erbjudits att skänka pengar till både ditt och datt, men efter moget övervägande (de enda överväganden som står mig till buds) kom jag fram till att jag skulle må bäst av att pengarna investerades i en flaska champagne till nyårsafton, för personligt bruk. Hjälp till självhjälp så att säga.

Gunnel sa...

Lennart: Alla hockeyfans är yra i mössan och alla hockeyfans har en mössa därhemma med favoritlagets logga. Tror mig ha sett en huvudbonad med känt märke sitta på min broders huvud.

Anders: Har sett en vacker mössa även på ditt huvud. Jag har till och med haft den på bloggen. Det var OS någonstans och mössan var mycket färgstark. Gillar förresten att du hjälper en nödställd, även om det bara är dig själv.