söndag 26 juli 2020

När husmor fick semester


1938 var året då mycket positivt hände i Sverige. Bland annat fick den arbetande delen av befolkningen 2 veckors lagstadgad semester, vilket var en efterlängtad reform.

Men allt var inte till belåtenhet. Några politiker tyckte att det var orättvist att hårt arbetande husmödrar inte fick någon ledighet. Ett problem som måste lösas. Husmödrarnas ledighet måste finansieras och vem skulle ta hand om hus, ladugård, man och barn när frun var på semester.

Fin diamantbukett

Det fanns ännu fler problem tyckte en del. Husmoderssemestrarna fick verkligen inte utformas hur som helst. Tänk om en ung fru får en semesterresa till Stockholm och har så roligt att hon sedan överger man och barn. Ack och ve! Men en lämplig vecka på en folkhögskola för att lyssna till vacker musik, höra inspirerande tal och njuta av kaffe på sängen skulle säkert vara vederkvickande för husmodern och ge henne styrka till ett fortsatt slit för familjen.

Husmoderssemester. Min mor längst till vänster

Min mamma fick njuta av husmoderssemester. Ett antal fruar från byarna runt Malå åkte iväg till kusten (Byske, kanske) för att vila ut. Detta hände troligtvis i början på 50-talet. Jag kommer ihåg att jag vinkade farväl till min mor när hon och några andra damer åkte iväg med taxi.



4 kommentarer:

Annica sa...

Ett slags kollo för kvinnor. ;) Husmorssemester var nog synnerligen behövligt på den tiden. Tänk att få slippa hem, man och barn en vecka. Vilken dröm. Det vore säkert det även idag för många dubbelarbetande kvinnor. Kan det finnas män som skulle behöva husfarssemester?

Gunnel sa...

Annica: Husfarssemester är något ständigt pågående. Husfar hos mig sitter just nu behagligt i soffan med laptopen på bordet och njuter av morgonprogrammen i teve. Men vi är i en speciell situation, 30- och 40-talets herrar hade nog behövt lite husfarsledighet. Bönder och småbrukare fick inte ta del av de lagstadgade 2 semesterveckorna och hade nog också haft glädje av att lyssna till stillsam musik och vackert tal.

Anders sa...

Jag tror att mitt första minne kommer från den här husmorssemestern. Jag hade fyllt 3, möjligen 4, och satt på golvet i "kammarn" framför en stor radio och hade bara en 12-årig syster att ty mig till, om det nu inte var moster Ing-Mari förstås. (Ja pappa Sven fanns där väl också någonstans). Minnet är naturligtvis oklart, men den stora radiomöbeln fanns där då, det har föräldrarna verifierat.

Gunnel sa...

Anders: Jag fanns naturligt tillgänglig för mina bröder men antar blygsamt att moster Inga-Mari var en stabilare sak att hålla i handen. Mitt minne från husmoderssemestern var att en tant från Småberg sov över hos kvällen innan resan. När hon och mamma skulle "springa" till taxin gick tant A:s resväska upp och hennes saker spriddes på marken. Men taxin väntade (Post-Olle) medan A plockade tillbaka kläderna.