lördag 11 juli 2020

Rallarrosens dag


Idag är det rallarrosens dag. Denna vackert blommande växt bör ha en egen dag i juli och varför inte just idag. Rallarrosen eller allmöke (almöke) som den kallas i Malåtrakten är godis för grisen och som barn plockade jag allmöke i mängd för att glädja galten.


Blomman har många namn, det vanligaste är mjölkört, det tveksammaste är fästmöpiska.



Blommor är fint, kludd är fult. Se bara på den övre bilden av gamla rådhuset på Udden. Vandaler har varit framme. Den eller de som åstadkommit eländet borde istället be kommunen om lov att få skrapa och måla om huset som är i stort behov av kärlek och omvårdnad. Ett perfekt jobb för den som gillar målarfärg.

Ha en trevlig lördag!

4 kommentarer:

Anders sa...

Redan i 10-årsåldern startade jag i sann entreprenörsanda, mitt första företag, Hermanssons Almökstjänst. Jag skulle leverera säckar fyllda med almök till en bonde som hade grisar. En tolvskilling per säck skulle jag få. Tyvärr visade sig bonden vara något av ett svin, ingenting dög, så jag vände mig till facket, morsan, och hon sa: "Int ska du naapp almöke åt n´NN om säcka int dug". Och därvid blev det. Men konkurs blev det inte, företaget var ju solvent och tillgångarna omsattes i kola hos Bergströms Filial i Mörttjärn.

Gunnel sa...

Anders: Intressant! Det hade jag ingen aning om. När jag kämpade med almöksplockning hade vi egen gris och det var den galten som fick godiset. Illa av bonden att inte betalade enligt avtal, men tur att du hade morsan. Världens snällaste mor så länge ingen tjafsade med hennes barn.

Annica sa...

Rallarrosor har så vacker färg. Men jag har aldrig plockat en endaste en.
Åh, vad jag blir arg över detta klotter!!! Känner hur det kliar i pannan; hornen är på väg ut ... Vandalism i alla former retar mig till vansinne. MORR!!!

Gunnel sa...

Annica: Man ska helst ha gris för att plocka rallarrosor,. I vas inomhus tror jag att de skräpar, men enligt Wikipedia kan man äta delar av växten om man är mycket hungrig.

Blir också så ilsken över kladd och klotter och allmän vandalism. Eländet verkar aldrig ta slut.