söndag 19 juli 2020

Vad gör ni om dagarna?


"Vad gör ni hela dagarna?" Det är en mycket intressant fråga och jag ska försöka svara:


Vi är ute på vandring och beundrar stadens alla blomsterarrangemang. Vi beundrar träd, moln, vatten och solnedgångar. Det finns så otroligt mycket vackert som ger näring åt den törstande själen.


Jag lyssnar på ljudböcker i timmar. Just nu en bok av Mattias Edvardsson som heter "Goda grannar." som berättar en historia från tre olika personers perspektiv.


Vi hyllar staden som lär oss att gå på rätt sida av gångvägen. Slut på kringelikrokarna när man möter någon, nu är det du som får flytta på dig, jag har rätt, titta bara på de gula stegen. Även cyklisterna får veta var de ska hålla till. Dessutom lär staden oss att dansa tango. Bara följ de gula stegen.


"Men resten av tiden, vad gör ni då?"



6 kommentarer:

Lennart sa...

Här kör vi runt runt med båten och försöker få fina harrar till lunch. Här behövs inga steg målade på stigen, det är bara att följa den framåt. Förra veckan sträckläste jag en bok,
Silvervägen av en författare från Skellefteå. Riktigt bra bok om händelser i Glimmersträsk
Hedberg och andra kända platser. Hoppas bara att virusen försvinner så att man kan åka till
människobyn och äta pizza !

Gunnel sa...

Lennart: Tror inte att du behöver några gula steg. Tango kan du nog dansa ändå.
Jag har också läst Silvervägen. Hon som skrivit boken bor i USA men har väl sina rötter i våra trakter. Jag har även läst hennes andra bok som heter Ödesmark, där händelserna utspelar sig i Arvidsjaurtrakten. Tycks minnas att hon även nämnde Malå i boken.
Idag åkte vi till Kolarens cafe och hoppades på ett utomhusfika. Men tji fick vi, det var mycket folk och köer så vi gamlingar fick åka hem och äta glass.

Anders sa...

Tidningsläsning, TV-tittande på nyheterna, bokläsning (Kallifatides: Brev till min dotter), en bok som jag närmade mig med viss skepsis och skildes ifrån med glädje. Intelligent och humoristiskt väver han samman sin egen landsflykt till Sverige med Ovidius landsförvisning till Trabzon (Nahides trakter) för 2000 år sedan. Kul när ens egna fördomar om en författare får en smäll på fingrarna.

Och - en jädra massa planerande om mat och dryck när man inte får besöka affärer spontant (eller ö h t). I det civiliserade AC kan vi t ex beställa hemleverans från Systemet, något som inte innevånarna i BD kan. Hi - hi - hi.

Gunnel sa...

Anders: Vi BD:are ser nyktert på tillvaron numera. Päroncider och vatten är vad som serveras till maten hos oss. I morgon åker vi till ICA-Maxi för att hämta beställda delikatesser som messmör och mandelbiskvier.

Eftersom jag är månadsbetalare på Nextory har jag hur mycket böcker som helst att lyssna på, det är svårt att välja faktiskt.



Annica sa...

Här görs det ingenting! Ja, förutom sova (dålig på det), äta (tyvärr alldeles för bra på det) och se någon gammal repris i TV (halvdålig på det) då förstås.
Men, hur tänker kommunen ... dansa tango, blir inte det för mycket närkontakt? I dessa tider???

Gunnel sa...

Annica: Låter alltid lite futtigt när man berättar om sin dag. Har faktiskt svårt att fylla de tre raderna i min dagbok.

Antar att kommunen tänkte sig att man dansar med den partner man redan är närgången med. För den som är singel finns det möjlighet att "hoppa hage."