torsdag 25 juli 2019

En tenor och en psalmvers


Idag ändrar bloggen karaktär. Från en 12-årig flickas fina fräscha berättelse om sin dag till en gammal kvinnas vandrande på kyrkogården, sökande efter en lämplig plats för den eviga vilan.


Vackert i Ljusets kapell

Nej, riktigt så illa är det inte. Vi vandrade på kyrkogården i väntan på onsdagskvällens underhållning i Ljusets kapell. Kyrkogården är mycket vacker och den ljumma sköna kvällen gjorde inte promenaden sämre.

Tenoren hette Johan Christensson, boende i Stockholm men uppvuxen i Gammelstad. Han sjöng med bravur och hans Anthem och Ave Maria var lysande. Resten av repertoaren var i mitt tycke lite för barockig.


Väntetiden i kapellet utnyttjade jag genom att läsa psalmboken och där hittade jag en psalm som jag lärde mig utantill. Jag hör ju till utantillgenerationen.

Sackeus var en publikan
den rikaste som fanns i stan
han hade ingen vän ändå
så han fick alltid ensam gå.

Så sorgligt, tänkte jag men det ordnade upp sig efter fyra nya verser, han blev frälst, fick en vän och delade med sig av sina rikedomar. Något att lära för dagens knösar.

Inget är som en sommardag!

Ha det gott i solen!

7 kommentarer:

Sackeus sa...

Har du kvar programmet? V0ore intressant att få veta vilken musik som är för "barockig".

Gunnel sa...

Tyvärr Sackeus fick vi inget program. Han sjöng någon engelsk 1600-talsmusik och han sjöng Bach. Det är väl barock? Dessutom Wennerberg och en del annat som jag inte kommer ihåg. Missförstå mig inte, han hade en otroligt bra röst, men jag vill ju ha lite smör i melodierna.

Såg att han uppträtt i Skellefteå i april med Matteuspassionen och finns nog på Youtube om man vill lyssna.

Sackeus sa...

Bach är helt rätt. Han levde till 1750 och man brukar säga att barockmusikens epok varade fram till 1759, Händels död.

Gunnel sa...

Sackeus: Då var jag inte helt ute och cyklade.

Annica sa...

Fantastiskt fina bilder du bjuder på. Tre söta flickor, glaskonst och vacker natur.
Och tenoren vars moder vi hade som lärare. Kul!

Gunnel sa...

Annica: Tack så mycket, tycker själv att det blev fina bilder.

Jag hade tenorens mor i svenska och engelska på kom-vux. En mycket kompetent lärare som fostrat en kompetens sångare.

Gunnel sa...

kompetent ska det vara.