fredag 8 juni 2012

Problem med skolavslutning


Lyssnar på P1, där folk ringer in och diskuterar om skolavslutningarna ska vara i kyrkan eller inte. Åsikterna varierar och en del personer är väldigt upprörda.

Är inte vi svenskar ett duktigt folk på att krångla till saker? Spelar det någon roll var skolavslutningen är? Barnen är jättefina i sina nya kläder och bryr sig inte ett dugg om avslutningen är i en kyrka eller i en skolsal. Det är en del föräldrar som har problem.

Men nu är det fredag och då lämnar vi alla skolavslutningsstridigheter för det här året. Att vi sen återkommer med samma tjafs nästa år är lika säkert som Amen i kyrkan.


Det här är en bild av björkar och vatten och fotot är taget från min balkong på tredje våningen. Det är den dramatiska himlen som speglar sig i vattnet. 

Trevlig fredag.

4 kommentarer:

Annica sa...

Har man inga problem så skaffar man sig några. Ungefär så är det med det här tjafset om skolavslutningarna.

Jag reagerar på att avslutningar i kyrkan inte ens får andas religion. Man vill använda kyrkorummet och dess högtidlighet, men man vill inte låtsas om det kyrkan står för och varför den överhuvudtaget finns. Då tycker jag att man bör ha avslutningen någon annanstans. Ingen far illa över att en präst säger: Gud välsigne er. Inte ens om man tillhör en annan religion.

Molnen-i-vattnet-bilden ÄR fantastisk! Och jag ÄR avundsjuk på utsikten.

Gunnel sa...

Annica: Jag tycker att kyrkor kan användas i många sammanhang, även icke religiösa. Man brukar väl till och med kunna ha rockkonserter och annan icke-kristen underhållning utan att präster medverkar.

Att man inte far illa över vad en präst säger vet ju jag som har tillbringat en massa timmar med "Hallelujah" i pingstförsamlingen i Baktsjaur. Var ytterst ointresserad men gillade fikat efteråt.

Herrn sa...

Mina bilder är bättre än dina

Gunnel sa...

Herrn: Det är omöjligt!