lördag 31 augusti 2024

Det gör ingenting att man inte hänger med


Herr Hermelin får pryda bloggen igen. Jag går ofta förbi honom och hejar och tar ett foto. Hermelin ser alltid likadan ut men blomsterhavet runt honom växer så intensivt att den gamle snart är överblommad.

Just nu, när jag skriver på bloggen, lyssnar jag samtidigt lite slött på Melodikrysset. I många år löste vi det varje lördag. Det var för det mesta ganska lätt. Idag har jag slutat. Blir bara irriterad över att jag inte kan namnen på alla nya artister som låter likadant. Vad har hänt? Kan väl inte vara mig det är fel på?



Jag känner mig ganska dum ibland när jag läser tidningen Buffé. Jag kan inte längre läsa ett recept utan att googla. Vad ska jag köpa hem för att kunna laga "Paccheri med tomat, kronärtskocka och Burrata? Jo, säger artikeln, Pacceri är en bronsvalsad pasta och Burrata är en ost. Eller vad är shawarmastekta grönsaker? Hur shawarmasteker man? Artikeln ger svar. Shawarma är en krydda. Buffé berättar gärna om nya produkter och lockar med läckra recept som ibland lurar mig att köpa produkter som används en gång och sen blir liggande till dess bäst-före-datum sedan länge gått ut.



Men bästa bloggerskan, du hänger inte med, hör jag någon tänka. Nej, det är sant, jag är förbisprungen av min samtid. jag är hopplöst passé.





 

12 kommentarer:

Monica sa...

Haha, ja just recept är verkligen lustiga, tänker som du även om jag är lite yngre, vad är allt detta som måste tillsättas?
Och så blev vi plötsligt väldigt sugna på något till en god kopp te, ingen orkade gå till konditoriet där minsta sak kostar 50 kr och en limpa något hutlöst. Så bakade snabbt några muffins med ekologiska ingredienser och lite jostabär i som vi odlar. Och helt utan skryt kan jag säga att så goda muffins kan inget bageri göra utom mitt😊, så rätt mysko är det med alla konstigheter idag.
Artister, glömt vad det var, inte en enda kände jag till fast mycket populära stod det och boende i vårt land.
Tror inte det är åldern😉

Elisabet. sa...

Du är i gott sällskap. Pv plockade nu på morgonen undan diverse reklamblad från rumsbordet, däribland tidningen Buffé. "Ska du ha kvar den ...?" frågade han. Jag sade att nej, det är så underliga recept numera, man ska hundra olika kryddor till varje maträtt och sedan står kryddorna i skåpet och blir sällan använda igen.

En vanlig man sa...

Från att förr varit ganska insatt i dåtiden musik och artister, känner jag numera att tiden gått ifrån mig. Nya artister kan jag nästan inte alls och numera börjar man glömma de man en gång kunde. Recepten lämnar jag därhän, en varm macka med ost och skinka blev det ikväll, det får duga.

Monet sa...

Sådär är det för oss också när det gäller artister. Men jag är hyfsat haj på matlagning med nya influenser fortfarande och tycker det är roligt - frankriketiden med sina utmaningar har satt sina spår! Men vi kan samtidigt förfäras över hur en yngre generation inte klarar (i vårt tycke) de enklaste frågor i Postkodmiljonären, Jeopardy eller På Spåret - även om de flesta tävlande just i det sistnämnda är hyfsat allmänbildade. Nog är det en generationsfråga alltid - våra föräldrar har ju inte ens nu kläm på vår tids idoler!

Gunnel sa...

Monica: Härligt med goda muffins. Men jag fick googla på jostabär. Jag hade ingen aning om att det fanns sådana.

Gunnel sa...

Elisabet: Precis så är det. Man lockas av ett recept och köper kryddor som man aldrig använder igen.

Gunnel sa...

En vanlig man: Tiden har gått ifrån mig också. Gårdagens artister var få och lätta att känna igen, men idag har jag ingen koll.

Gunnel sa...

Monet: Visst är det en generationsfråga. Yngre generationer kan knappast ha koll på Anita Lindblom och Gunnar Wiklund och annat som hör till en förgången tid.

Bert Bodin sa...

Har i stort sett slutat med recept ur tidningar. Jag kan hämta någon detalj som jag sedan improviserar kring.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Har också slutat med recept. Här blir det oftast det gamla vanliga som serveras.

Annica sa...

Igenkänningsfaktorn här är hög! Ganska ofta känner jag mig i otakt med den tid jag lever i. Det gäller samhällsutvecklingen, IT-tekniken, maten, musiken, osv. Ja, faktiskt även tiden själv. Den har ju aldrig haft så bråttom som nu. Men det sista kan förstås bero på att gamla jag aldrig varit så långsam som nu ... Jag är vilse, inte i pannkakan för den är jag väl bekant med, men i alla fall definitivt i kryddjungeln.

Gunnel sa...

Annica: Jag har en kryddjungel ovanför spisen, precis där de lärde säger att man inte ska ha sina kryddor. Använder mest salt och olika sorters peppar. Många kryddburkar står där mest som dekoration och kan bli väldigt gamla.