fredag 8 september 2023

Lycklig efteråt


Känner lycka när jag lämnar kliniken. Jag har varit hos tandhygienisten och fått godkänt. Inga hål, bara lite tandsten. Jag blir visserligen 1.260 kronor fattigare men det ligger ett helt år framför mig innan jag behöver behandlas igen. Halleluja!

Borttagning av tandsten är ett obehagligt måste. Jag ligger platt på rygg och hummar och nickar när "plågoanden" däruppe frågar om och om igen om det går bra. Javisst, säger jag, som inte vill verka ömklig. Det är en liten lögn för inombords kvider jag och hoppas att eländet snart ska ta slut. Senare, när jag kommer hem, får jag ett mail där jag ska svara på vad jag tycker om behandlingen. Av ren lycka att det är över ger jag hygienisten en 10:a.



Klinikens väntrum får däremot inte en 10:a. Man har sparat in på månadstidningarna som alltid fanns där tidigare. Jag saknar de glossiga magasinen som gjorde väntrummet trevligare För några år sedan fick jag lära mig av "Kattis magasin" att människans bästa ålder är 46. Det är då man börjar förstå att man är dödlig. Vetskapen om att livet är ändligt gör oss lugnare och mer harmoniska. Det kan låta märkligt och man ska nog inte ta månadstidningarnas uppgifter på alltför stort allvar. Deras forskning är troligen bara en enkät bland tidningens medarbetare.



Så här ser det ut i Luleå idag. Väderspåmännen har lovat ett underbart sensommarväder i helgen. Kul för oss och för arrangörerna av "Kulturnatten." Ett populärt arrangemang som pågår i helgen. Musik, sång, teater på alla tänkbara platser runt om i stan. Jag brukar aldrig missa Luleå accordion club, men gör det tyvärr i år. Synd för jag tillhör troligen de sista entusiasterna av dragspelsmusik. 

Ha en fin helg var än du bor i vårt fina land!

 

6 kommentarer:

Elisabet. sa...

Här är en som AVSKYR besök hos tandhygienisten. Och jag är helt förvissad om att hen får betalat om hen lyckas slita och dra så att en lagning går sönder efter någon dag eller två efter besöket - kanske behövs tillskott till Folktandvårdens personalrum? Jag ligger som en fiolsträng och pustar ut var gång hen är klar med överkäken, men då är ju den undre kvar, eller om det är tvärtom. Efteråt är jag illröd om kinderna.

Gunnel sa...

Elisabet: Timmen hos hygienisten är lång och jobbig. Har märkt att jag knyter händerna så att det är svårt att räta ut fingrarna efteråt. Och oljudet av blästringen, inget för den ljudkänslige.

Annica sa...

Sällan det är så där spegelblanka vatten i den här staden. För det mesta brukar vindarna ha ganska bråttom runt centrumhalvön.
Alltid så skönt när den årliga kontrollbesiktningen av tänderna är avklarad. Tandläkarbesök är ju inte precis dejter man ser fram emot. (Om man inte råkar ha tandvärk förstås.) För min egen del består nästan mesta obehaget av att ligga ner i tandläkarstolen. Skulle hellre vilja sitta upprätt, som man gjorde förr, men jag förstår att det är bättre för personalen att patienterna ligger.

Gunnel sa...

Annica: Kommer just in från en tur i naturen och det är ganska vindstilla även idag. Naturen är fantastisk. Tänk om vår världs galna krigsherrar istället för att planera förstöring gick ut och kramade ett träd. Vilken underbar värld vi skulle få.

Håller med dig om att det är obehagligt att ligga platt ner i tandläkarstolen. Tror inte att alla klara av det.

Bert Bodin sa...

Kulturnatten är verkligen ett trevligt arrangemang. Det är svårt att välja bland programpunkterna. Men man kan ofta "improvisera" och vandra runt bland ställena.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Vi får tacka arrangörerna av denna trevliga tradition. Hoppas den får fortsätta länge än.