lördag 23 september 2023

Dystrare kan ingen vara


"När man med den högra handen klämmer om den vänstra handens puls och ingenting känner, då är man död."
/Okänd tänkare/

Så här skrev jag för 11 år sedan.

Bakom mig har jag min barndom, mitt vuxenliv och mitt arbetsliv. Framför mig har jag ett okänt antal dagar eller år och sedan döden.

Det är fakta, absolut fakta och ingenting att gråta över. Allas våra liv slutar med döden och fast det är en självklar sanning är det något som man börjar ta på allvar först när man undrar om det är vettigt att köpa storpack längre.



Döden är inte skrämmande, det är vägen dit som förskräcker. Om man slutar fungera innan livet är slut blir man en "brukare." Det heter så när man brukar kommunens pengar och tålamod och blir en kostnad för samhället. Man kan också bli "kund" och hamna på boendet "Lyckoruset" eller "Prästkragen." De gamlas hem ska ha vackra namn så att man inte tänker på att det är en slutstation.

Även "kund" är en knasig beteckning. När ICA annonserar om extrapriser vill de att kunderna ska vallfärda till deras affär, handla mycket och ge ägaren vinst. Kommunens kunder ger ingen vinst och är inget som man annonserar efter.



Det har gått 11 år och fortfarande är den gamle hjälpbehövande, bara en "brukare." Kan vi inte hitta ett bättre namn? Kan inte gamle Gösta bara få vara en alldeles vanlig hyresgäst?

 

10 kommentarer:

Annica sa...

Tankar och samtal om döden har du och jag haft i 50 år. Alltid med en blandning av stort allvar och mycket bisarr humor. Förr låg livets slutstation långt bort men nu börjar man verkligen förnimma utropen om den. Och absolut, man tar sig en funderare om storpacksinköp, prenumerationer längre än en månad och läsning av tjocka böcker. ;)
Som vi hatar/hatat ordet "brukare"! Det är en ren förolämpning mot sköra människor med skilda behov av vård och omsorg. En benämning som borde förbjudas. Den är ovärdig. Orduppfinnaren borde ställa sig i skamvrån. För evigt.


Gunnel sa...

Annica: Vi torde ha rekord i bisarr humor när det gäller döden. Så bisarr att den bara får nämnas i våra telefonsamtal. Men man får skämta om allvarliga ting, det blir ofarligt och icke så skrämmande på det sättet.

Ordet brukare lär vi inte bli av med, fast så många avskyr det. Skulle vara intressant att veta vem som kom på det och varför.

Elisabet. sa...

Vilket underbart klokt inlägg! Vi hade en kund i affären (han lever ännu) som alltid sparade sina bonuscheckar in i det sista och jag blev så full i skratt, ty han hade haft flera hjärtinfarkter och var allmänt skröplig och loooog alltid så filurigt när jag frågade om han ville utnyttja någon av sina bonuschecker, men icke! "Nä du Bettan, än ska jag hålla mig på banan!" sa han alltid smajlande.
Och sen den väldigt gamla tanten som sa att hon knappt vågade köpa gröna bananer ,-).

Monica sa...

Ordet brukare bestämde Socialstyrelsen och TNC (Terminologicentrum) tillsammans och att alla skulle jämställas som är under utredning om att få insatser från socialtjänsten.
Så galet ord på äldreboenden och övriga och att vårdpersonal använder ordet brukare istället för namn. Inte klokt och det anses olämpligt men de gör som de vill, har fastnat i hjärnorna. Ordet var tänkt för administratörer m fl.
Och så galet, alla på äldreboenden betalar hyra, mat, omsorg m m och lite pengar ska finnas kvar på pensionen till kläder, utflykter, fotvård, tandvård m m där också.

TNC som startades 1933 med sina terminologer under en tveksam tid i vår värld fick leva kvar t o m år 2018. Då tog språkrådet över men med personal från TNC.

Kanske äldre skulle limma fast sig på gator och torg och protestera😉

Och intressant eller vad man nu ska kalla det så mycket tok det finns i våra myndigheter och mycket tveksamt kommer fram när de granskas. Och så rent sanslöst många anställda i dem, bara Regeringskansliet har 5 100! Vad gör de? Förutom hon reklammänniskan som gapade och skrek fula ord till rara småpojkar. Fast hon hade begränsad tid och är inte kvar men en ordentlig lön hade hon.

Bert Bodin sa...

Brukare - nej!

Gäst - ja!
Boende - ja!


Brukare är man när man ägnar sig åt ett jobb - jordbrukare. Ett positivt begrepp som innebär jobb.

Missbrukare kan man också vara. Ett negativt ord.

I inget av dessa sammanhang kan en gäst på ett äldreboende passa in.

Gunnel sa...

Elisabet: Ler åt damen med gröna bananer, hon ville vara förberedd på att vad som helst kan hända när som helst.

Gunnel sa...

Monica: Intressant. Socialstyrelsen plus TNC har hittat på ordet och vårdpersonal har tagit efter. Dags för socialstyrelsen att sudda bort ordet som är så impopulärt.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Kan bara hålla med. Men ordet "brukare" verkar seglivat. Tidningarna har anammat det.

Nahide sa...

Jag är luttrad som blev kallad av svensk byråkrati under mitt halvsekellånga liv i Sverige (firar 50 år nästa vinter). Utlänning, invandrare, immigrant, migrant, nysvensk, svenskturk, turksvensk, inflyttad medborgare, svensk med utomnordiskt ursprung (det senaste). För att inte tala om de icke-officiella svartskalle, blatte, utböling m m i folkmun. Jag har lärt mig att vad andra kallar mig inte har minsta betydelse, bara jag vet vem jag är.

Om jag någon gång blir "brukare", så har jag god beredskap för att tackla ordet. Förresten har jag redan varit "medbrukare" till Anders i Hemtjänstens/Hemsjukvårdens papper, så jag har vanan inne.

Till sist kan jag inte låta bli att citera någon mening jag läste i en tidningsartikel: "Den brukare som har missbrukat biståndshandläggarens förtroende genom att lämna felaktiga fakta har förbrukat rätten att överklaga beslutet."...

Gunnel sa...

Nahide: Du är en mycket klok kvinna som vet ditt eget värde och ger blanka tusan i vad du blir kallad av myndigheter eller folk i allmänhet Men visst vore det väl bra om vi bara kunde plocka bort ord som är elaka eller avskydda.

Nästan skickligt att åstadkomma en så byråkratisk mening som den du citerade.