fredag 5 maj 2023

Minns inte att jag fuskat

Maj 2020

Det räcker inte med att ha erfarenheter, man måste komma ihåg dem också.
(Okänd citatmakare)

Vi var ett antal gamla gubbar och tanter som åt laxsoppa och lyssnade på en man från LTU som talade om hjärnan och minnet. Ett alltid lika intressant ämne. Han berättade bl a om en forskning som visade att 80 % av de/dem (vilket är rätt?) som senare i livet berättar om sina skolbetyg, uppvärderar dem rejält. Antingen på grund av dåligt minne eller behov av att glänsa. Nu var det förstås en amerikansk forskning och vi vet ju hur amerikaner är. Men vi är knappast bättre, vi är precis lika duktiga på att skönmåla.

Inte bara minnet är uselt, vi är dessutom ett folk av fuskare läser jag på nätet. Vi har fått otroliga möjligheter till fusk genom modern teknik. Man kan t ex ladda hem en app för att enkelt kunna lösa Melodikrysset. Appen berättar vem den sjungande artisten är och har man ingen app så finns Melodikrysset färdiglöst på nätet i precis samma ögonblick som programmet slutar.



Fastnar man i ett jobbigt kryss, finns hjälp att få på nätet. Man kan kolla Webbkrysset, där personer ställer frågor om alla tänkbara tidningars kryss och får svar av någon som kan. Själv fuskar jag inte, vill känna stoltheten av att ha fixat krysset på egen hand, men möjligheten till fusk finns för den som så vill.

Jag har alltid gillat spel och frågetävlingar. I DN:s quiz har vi tävlat med min bror och svägerska i säkert 20 år. Numera gråter jag inte över förluster, men är odrägligt skrytsam de få gånger jag är bäst. Svägerskan är den som klarat 10 rätt flest gånger.

Dåligt minne kan man inte rå för, men fusk är bara fult och till och med i vissa fall straffbart. För bidragsfusk och skattefusk kan man hamna i kurran och att använda fusklapp på tentan är inte heller lämpligt för den framtida karriären. Åtminstone inte om man blir påkommen.

 

9 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, en sådan föreläsning hade jag gärna besökt! Jag tycker att allt som har med hjärnan att göra, är så otroligt fascinerande. (Det här med studenter som har öronsnäckor och via dem får veta de rätta svaren på ett prov .., ja, jag skulle skämmas ihjäl mig om det uppdagades! Långt värre än böter skulle det vara! Bara s k a m m e n. Hu!)

Gunnel sa...

Elisabet: Det är en och annan student som fuskar. Har en nära bekant som vaktar på tentorna och det händer saker ibland. Hoppas att fuskarna skäms.

Bert Bodin sa...

Jag erkänner ... använder webbkryss i de fall jag inte förstår det svar man fått i rutorna. Om andra varit lika förundrade, kan man ofta få en förklaring där.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Måste vara smarta människor som svarar på Webbkrysset och kan ge förklaringar. Kanske korsordskonstruktörerna själva.

Nahide sa...

Bekännelse: Någon gång i Åk 2 inför en fysiktenta förberedde jag noggrannt en fusklapp. Visste redan då vilka ämnen jag inte satsade att göra karriär på. Hade definitivt inget dåligt samvete. Men på tentasalen var det plötsligt 2 extra vakter. Efter en snabb riskkalkyl ansåg jag att det vore dumt att använda min fusklapp. Så det blev inget av min planerade karriär i brottslighet. Det gick ändå hyfsat bra med tentan.

Webbkrysset använder jag ibland av. Ser det mer som ett kunskapssökande, precis som vi bläddrade på NE eller andra lexika som fanns på bokhyllan före datorns tid. När det gäller Dubbelkrysset i DN Söndag är jag helt inne på dina misstankar. Jag tror att en av de gubbarna som är aktiv där är verkligen konstruktören.

Nahide sa...

Opps!! Nu blev en dubblett. Och jag vet inte hur man tar bort eländet. Sorry!!

Gunnel sa...

Nahide: Nu finns ingen dubbel kommentar längre. Där här man, du hade en tanke på fusk i alla fall, men bara tankar gör ingen fuskare. Vet inte om du löser Klassikern fortfarande men den är helt hopplös idag. Måste nog bli Webbkrysset trots allt.

Dubbelkrysset i DN, söndag är ett av mina favoritkorsord. Väldigt varierande svårighetsgrad, från lätt till nästan hopplöst.

Annica sa...

Det kan ju försvunnit någon "fil" i minnesbanken men jag hittar ingen information där att jag skulle ha fuskat. Däremot kan jag kolla lösningen på ett korsord om jag lääänge kämpat med något ord. Räknas det som fusk? Men, MAN VILL JU VETA!!!

Gunnel sa...

Annica: Tror inte att du fuskar en endaste gång, men att man kollar lösningen på ett korsord där man gett upp är alldeles självklart. Det är ju då man lär sig.