fredag 26 maj 2023

Drömmen om Stefan


Jag stod mitt i rummet och tog emot blommor och gratulationer. Jag hade precis fått jobbet som Stefan Löfvens närmaste medarbetare. Kvinnorna runt omkring mig jublade. Stefan och jag skulle ut på turné i landet, men jag kände mig inte alls mogen inför uppgiften och bad att få slippa. Vädjade, bad och våndades.
- Jag vågar inte stå på en scen och prata inför folk.
- Men sjåpa dig inte människa, du är fånig.
- Jag vill inte, välj någon annan, snälla, snälla.
- Du har tre månaders uppsägningstid, det är bara att gilla läget.

Närmast hysterisk och på uruselt humör gick jag hem tillsammans med en släkting. Utanför mitt hyreshus satt Stefan Löfven på en spark. Han sov djupt.

Men jag vaknade! Allt var bara en dröm, men en riktig mardröm för mig som aldrig skulle vilja stå i centrum för folks uppmärksamhet.



Stammen på ett 400 år gammalt träd.

Lyssnar på lokal-tv som påstår att möjligheterna att bli 100 år är sämst i Norr- och Västerbotten. Män har en medelålder på knappa 80 år. Är det verkligen så illa? Skulle vi kärva norr- och västerbottningar som tränat våra muskler med vandringar på blötmyrarna i hjortronlandet vara ömtåligare än andra personer i riket? Vi som klarat av att vada i meterhöga drivor i 30-gradig kyla på väg till skola och jobb. Är vi de mest bräckliga i riket?

Den informationen förvånar mig. Jag säger till  min överlevare och äkta hälft som redan höjer männens medelålder:

"Du, vi måste nog flytta."

 

13 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilken dröm! Här är en till som inte vill vara i centrum och när vi var på 4-årskalas i Skåne, protesterade jubilaren/barnbarnet när vi alla skulle sjunga "Happy Birthday" för honom. Nej, nej! Han ville absolut inte vara i fokus.
Apropå livslängd, så var det - i alla fall förr - så att hallänningarna hade den högsta medellivslängden i vårt land. Det kan ju kännas trösterikt, men vi är många utflyttade norr,- och västerbottningar som emigrerat just hit och det lär väl dra ner resultatet ,-).
Ett flertal läkare har till mig sagt att norrlänningar (säger dom svepande) ofta dras med högre kolesterolhalter än befolkningen i övriga landet. Kanske har det med detta att göra? Om det nu är sant, men det vet säkert andra mer medicinskt kunniga kommentatorer.

Gunnel sa...

Elisabet: Halland som län ligger högst när det gäller medellivslängd. När det gäller kommuner är det Danderyd, en välbärgad och rik kommun med många välutbildade personer. Det lär ju vara en förutsättning för att man ska leva länge.

Finns säkert flera förklaringar. Vi är en ytmässig stor region och en person som blir akut livsfarligt sjuk kan ha väldigt långt till närmaste lasarett. Och med avstånd så kollar man inte sin hälsa så ofta.

Monet sa...

Det stämmer att man i norr-och västerbotten har den lägsta medellivslängden i Sverige. Så har det varit länge. Det är alltid svårt med statistik men i norr dör man mest i hjärt-kärlrelaterade sjukdomar, främst hjärtinfarkt. I södra Sverige dominerar cancersjukdomarna. I norr dör också flest äldre när det blir värmeböljor - det anses fastlagt att man inte är acklimatiserad till högre temperatur på samma sätt som den södra befolkningen. Det lär ju faktiskt inte bli bättre framöver…

Det finns många teorier om varför det är så här. Livsstil är den viktigaste med rökning, övervikt, kostvanor, alkohol och obehandlat högt blodtryck och diabetes. ”Man går liksom inte till doktorn”. Långa avstånd till vård är en annan. Långa avstånd kan eventuellt också indikera mindre och tätare sociala kontakter som är vanligt i glesbygd. Relationer - inom familj och med grannar och vänner - är numera ansedda som en av den viktigaste överlevndadsfaktorerna!

Att skotta snö i minusgrader upp i åren och kanske också tro att man är friskare än vad man är är därför inte en bra idé. Annars är det väl bara att leva på som man finner bäst, orkar med och trivs bäst med!

Monet sa...

Gunnel. Det där med Danderyd och välutbildade personer: ja, det är rätt, det gäller i hela världen. Det handlar inte främst om att man har ”råd” att gå till doktorn utan att ju mer du kan om din hälsa och hur din kropp är du benägen att söka råd och hjälp i tid. Den gamla inställningen att man inte ska besvära doktorn eller vänta ut krämpor bidrar i hög grad till att man inte söker vård i rätt tid så att du både kan få hjälp och också många gånger bli botad - hur många gånger har den inställningen inte märkts just i den här generationsbloggvärlden?

Gunnel sa...

Monet: Allt det du skriver om risker för kortare medellivslängd stämmer säkert. Extra plus för att du nämnde snöskottningen. Hade själv en bekant som dog i hjärtinfarkt i samband med just snöskottning. En del tunga yrken påverkar säkert också.
Japan har den högsta medellivslängden läser jag på nätet. Åtminstone bland kvinnor. Fisk, meditation och familjeliv lär ge japanerna ett långt liv.

Monet sa...

Gunnel: en bra sammanfattning i tre distinkta ord som borde gälla oss utanför Japan också! Sverige är ju numera ett av världens mest sekulariserade länder och har därigenom tappat mycket av ”andligheten” så som man nu väljer att själv tolka den. Så meditation ligger inte enkelt för oss. Vi är också ett av världens mest individualiserade länder där fokus ligger på individ och personlig utveckling istället för på gamla tiders familjegemenskap med alla generationer inkluderade. Det unga familjefolket tar för givet att man ska ställa upp i 70+-åldern och orka med småbarnsbarnpassning för att man själv vill ha egentid och gå på rockkonsert! Tappar hakan när jag läser sånt - det skulle min mamma också gjort om man ens dristat sig att ställa frågan!

Min man fick sin första hjärtinfarkt redan i 60-årsåldern vid ganska tung gräsklippning - med motorgräsklippare dessutom. Snöskottning sköttes därefter av inhyrd hjälp och på gångstigarna med hjälp av snöslunga. På läkares order! Mer än en envis karl i bekantskapskretsen har fallit död ner i snön eller för den delen i Vasaloppsspår eller på gym, inrättat för trettio år yngre människor.

Det viktigaste visar dock forskningen, är inte hur många år du blir utan hur dina år ser ut rent hälsomässigt. Förpestas dina sista 10-20 är av olika typer av invalidiserande ohälsa påverkar det livskvaliteten i så hög grad att det inte ens är önskvärt med en hög ålder bara för siffrans skull.

Nahide sa...

Med all respekt för din skräck inför att hamna i centrum, tycker jag ändå att det var synd att det var bara en dröm. Sossarna (och den sansade delen av samhället i övrigt) skulle behöva ta del av dina kloka tankar. Det är så sällan visdom förenas med makt.

Bert Bodin sa...

Önskar jag kunde återberätta situationer ur mitt drömutbud. De är ofta mycket roliga och detaljerade. Men bortflugna i ett nafs. Inser att jag drömt, men kan bara komma ihåg små brottstycken.

Annica sa...

Gunnel: Du och maken behöver inte flytta! Ålders- och hälsomässigt bor ni redan i Danderyd. :)
Nahide: Du har så rätt! Det är sällan likhetstecken mellan visdom och makt. Under långa perioder har det visat sig när socialdemokraterna haft makten.

Gunnel sa...

Monet: Sista stycket i din kommentar skriver jag verkligen under på. Det är allas önskan att få åldras med hälsa och tanke i behåll. Klarar man inte sin vardag själv och blir totalt beroende av andra kan man lika gärna säga adjö till jordelivet. Åtminstone känner jag det så.

Gunnel sa...

Nahide: Skulle jag hamna i centrum av någon anledning skulle inte ett ord av visdom kunna ur min mun. Bara rodnad och generat fniss. Men tack för berömmet, det värmde bra.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Så är det med de flesta av mina drömmar också. Minns bara just när jag vaknat, sen är det borta. Men när man drömmer om en gammal statsminister då sitter det kvar i minnet.

Gunnel sa...

Annica: Vi gör vad vi kan för att höja medelåldern. Åtminstone delvis! Vi försöker äta vettigt och röra på oss, men sen kan det bli lite fusk. Jag är svag för choklad och glass men jag antar att det fuskas även i Danderyd.