fredag 12 maj 2023

Äldre herrar är trendiga


Vi fick ett mejl från Hyresgästföreningen för några dagar sedan. HGF kunde inte komma överens med Lulebo om den årliga hyreshöjningen. Lulebo vill ha 7 procent och därmed basta. Nu blir det hyresmarknadskommittén som får bestämma vad som är skäligt.



Skulle 7 procent gå igenom höjs vår hyra med drygt 500 kronor. Det är mycket pengar men vi är två i stugan och klarar höjningen. Värre om jag vore ensamstående, då skulle hyran ta mer än 60 % av min pension. Jag skulle kanske tvingas flytta från både utsikt och klädkammare. 




Äldre herrar är trendiga. Nyss såg vi en 74-årig man äntligen få börja jobba med det han så länge längtat efter. Han såg trött ut och fick en rundsmörjning inför jobbet och den tunga kronan på hans hjässa gav honom en svag framåtlutning.

I USA vill två äldre herrar så gärna vinna presidentvalet 2025. Den ena är gapig och provokativ, den andre är "stappelfött" och 86 år gammal innan hans eventuella presidentperiod är över. USA förvånar, i ett så folkrikt land måste det finnas fler och något piggare farbröder att välja på. Damer göre sig icke besvär. De kan få sjunga eller läsa dikt vid installationen.

 Robert De Niro, snart 80 är nybliven pappa. Tänk att vid den åldern börja med nattvak, blöjor och barnskrik. Man måste ju tro att han är en jämställd man.



Som sista trendiga farbror tar jag min egen äkta hälft. Han som jag vårdar ömt för att ha någon att dela hyreskostnaden med. Han tycker att Coop Arena är Luleås finaste byggnad och besöker den ofta. Idag fyller han år och det ska vi fira.

 

11 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilket trevligt inlägg! Instämmer i det mesta. Eller: allt. Begriper inte varför republikanerna inte väljer t.ex. talmannen .., han kan väl byta jobb, Kevin McCarthy, jag tycker att han verkar sansad. Det är ju å andra sidan inte svårt, om man jämför med Trump.
Blev såååå besviken när på sociala medier såg ett klipp med president Biden som skämde ut sig så och blev irriterad (för att inte säga ARG) när någon arbetare ifrågasatte (Biden var på företagsbesök) hans politik och Biden .., som ju verkligen är stappelfött, föreslog att dom skulle gå ut och slåss. Så PATETISKT! Det var fuc*ing bullshit och annat. Och detta från presidenten. Bedrövligt.

Elisabet. sa...

Ps. Blev rent upprörd när jag skrev om Biden och ser att jag glömde en del små-ord. Men du förstår nog. Ds.

Gunnel sa...

Elisabet: Jag förstår precis. Har inte sett händelsen med Biden, men det verkar ju inte klokt. Och han ska tillsammans med Trump kandidera till en ny presidentperiod. Inga värdiga kandidater alls.

Bert Bodin sa...

Jag kan inte för mitt liv fatta, att det bland 330 miljoner amerikaner inte finns lämpligare personer för jobbet.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Håller med! Hoppas verkligen att det dyker upp fler kandidater.

Nahide sa...

Läser i Norran att Skebo och HGF här har landat på 4%. Lulebo borde komma hit på studiebesök.

86 år är väl ingen ålder, eller hur? Bara man är klar i knoppen och är "som en männisch", som min svärmor brukade säga. Problemet är ju att de höga herrarna saknar både det ena och det andra. Putin är "bara" 70 år, Erdogan är 68. Åkesson fyller 44 om några dagar. Kan du tänka dig honom som statsminister? Huva! Svårt att förstå varför vi människor alltid fastnar på psykopater när vi söker "starka ledare" att följa efter.

Gunnel sa...

Nahide: 4% är visst ganska normalt i år. Men Lulebo vill ha mer.

86 år innebär trots allt att man inte längre med elegans kan gå nedför en flygplanstrappa, vilket Biden redan nu har problem med. Det gemensamma för herrarna du räknar upp är att de är just herrar. Var är damerna? Nej, jag kan inte tänka mig herr Åkesson som ledare av vårt land. Det får bara inte ske.

Annica sa...

Det förvånar att stora, folkrika USA tycks ha svårt att få fram bättre presidentkandidater än bedagade Biden och tokiga Trump. Konstigt, men även skrämmande, med tanke på hur betydelsefullt det ämbetet är — för hela världen. Vad gäller Trump så verkar han ge hela republikanska partiet skrämselhicka. Av någon sort. Annars skulle man väl bara kunna strunta i tokstollen.
Säga vad man vill om Åkesson men han är en av få politiker som verkligen håller sin linje och inte fladdrar hit och dit. Och han säger faktiskt vad många tycker men inte vågar säga. Och i vissa saker har han ju spått och fått rätt. Jag vill inte heller ha honom som statsminister men jag måste ändå, på något sätt, beundra hans orubblighet genom både med- och motgång.
Med det sagt så anses jag väl nu, av vissa, som persona non grata. ;)

Gunnel sa...

Annica: USA har haft ledare som Obama, Clinton och Kennedy, män som inte skämde ut sitt land, nog borde de finnas några fler.

Enig med dig om att Åkesson inte är lämplig som statsminister, mannen som inte tror att vi har miljöproblem. Åtminstone inte i Sverige. Har också en känsla av att det finns allt för många abortmotståndare, homofober och sådana som hatar utlandsfödda bland hans anhängare. Ytterkantspartier må finnas, men de ska inte ha makten.

Nahide sa...

För mig är budskapet hos en politiker det mest avgörande, mer än orubbligheten. Det kryllar av höga herrar som är konsekventa och inte viker en tum från sina övertygelser. Oftast beror det på en oförmåga att se nyanser och en bristande flexibilitet. Så "sanningsägande" gubbar (oavsett ålder) imponerar mig inte.

Och Annica: Oroa dig inte. Det är helt i sin ordning att beundra Åkesson. Du riskerar inte alls bli "persona non grata". Tvärtom, det verkar vara väldigt trendigt numera. Och varför inte? Vi lever ju i ett fritt land, eller hur? Än så länge, i alla fall.

Annica sa...

Bra så, då måste även (V), som ytterkantsparti, hållas borta från makten. Förresten, jag är övertygad om att miljöproblemförnekare och andra med förlegade åsikter finns i alla partier. Hur som helst är det alltför många i detta land som inte vågar stå för vad de tycker annat än i enrum eftersom de inte vill bli mobbade av åsiktsnedtryckarna.