onsdag 3 augusti 2022

Pelargontanten


Det sägs att pelargoner är tantblommor. Kanske ligger det något i det, för precis som tanten är blomman tålig, pålitlig, jordnära och opåverkad av trender. Man kan lita på både tant och blomma.





Sällan har mina pelargoner varit så vackra som i år. Vet tyvärr inte vad sorterna heter. Varje år utses årets pelargon och i år har "Soft Coral" fått den hedervärda utmärkelsen.



Nere i hyreshusets källare finns våra förråd. Cirka 5 kvadratmeter där vi förvarar allt som inte ryms någon annanstans. Om ryssen kommer är utrymmet tänkt som skyddsrum. Väggarna och dörrarna mellan förråden är av ståltråd, så man har möjlighet att titta in i alla andras kaos innan man äntligen kommer till sitt eget lilla välstädade utrymme. Nu berömmer jag mig själv men faktum är att vi har det mest välordnade förrådet i hyreshuset och det tack vare några timmar därnere en regnig morgon förra veckan.

Några bilder från juli 2022



Konst i det gröna.



Utställning av gamla bilar på Hägnan. Så många gamla blänkande välskötta vackra bilar från den tiden då jag kunde skilja en Saab från en Volvo.



 Himmel över Norra hamn

12 kommentarer:

Monica sa...

Fantastiska pelargoner! I år är alla blommor helt otroliga att växa och blomma som aldrig förr. Bryr sig inte så mycket om vatten heller i trädgårdarna för knappt det regnat men de blommar överdådigt ändå.

Visat ditt förråd för maken ...

Och när det kommer till skyddsrum tror jag inte jag går till våra stora planerade för så många människor men man kanske ändrar sig.

Njut av dina vackra blommor, helt underbara är de.

Gunnel sa...

Monica: Maken har lika stor del i städandet av förrådet.

Annica sa...

Vilka pelargonsnyggisar! Jag blir väldigt imponerad eftersom jag själv alltid bara tagit livet av den sortens blommor. Andra krukväxter lyckas jag med men pelargoner — nej! Jag har försökt med alla knep, även att prata med dem, men tydligen talar vi inte alls samma språk.

Den där ordningen skulle jag också vilja ha i förrådet. När min brf utförde rör-jobb i mitt förråd under 4 månader så hyrde brf:en ett tillfälligt lager för mina prylar och när det uschligt amatörmässiga flytt- och lagerföretaget återförde sakerna så var inget sig likt. Man måste bara ha hivat in grejerna, hipp som happ. Att ta dit företaget igen var uteslutet, det hade inte blivit bättre. Så, det råder fortfarande kaos i mitt förråd och jag har inte orkat ta itu med det. Försöker nog förtränga att det ens existerar ... :(

Bert Bodin sa...

Tur att vi har ett insynsskyddat förråd. 😉

Vacker himmelsbild!

Gunnel sa...

Annica: Hur mycket jag än pratar med mina pelargoner överlever de aldrig vintern. Får köpa nya varje vår.
Vet att du blev bedrövligt behandlad i samband med rörjobbet. Illa skött av både bostadsrättsföreningen och flyttfirman. Du borde få ett nytt förråd utan rör.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Tack för bildberömmet! Här i hyreshuset har vi inga förrådshemligheter.

Nahide sa...

Apropå pelargontanter: I min barndom bodde en gammal tant i grannhuset. Hon tillbringade hela sin vakna tid vid fönstret i den andra våningen där hon hade full insyn över vår gata och stenkoll på allt som hände i varje hus i grannskapet. Därför kallades hon allmänt "Tant Pelargon", som var ju den vanligaste blomman på nästan varje fönsterbräda på den tiden.

Brorsan som var kring 14-15 år då, var inte alls förtjust i hennes hökögon som registrerade varje försök till tjuvrökning i vår bakgård, då han visste att morsan skulle få omedelbara rapporter av Tant Pelargon.

För övrigt är pelargon en favorit blomma. Den sköter sig själv och passar därför perfekt för mina extremt ogröna fingrar.

Gunnel sa...

Nahide: Vi behöver mera av den den sortens tanter som håller pli på grannskapets ungar. De var väldigt vanliga i svensk film förr. Tanten som stod i fönstret och skrek på busungarna, men som var väldigt rar under den buttra ytan.

Årets pelargoner är fina, men även jag har extremt ogröna fingrar.

Monet sa...

Måste instämma i kören av beröm. Först över det extrema källarförrådet. Skulle nog få första pris i Sverige om det tävlades i sånt. Har ni inga skrymmande saker alls, typ opackbara adventsstakar eller ens några möbler?

Sedan över pelargonerna. Efter Frankrikeåterkomsten - pelargoner fanns där också men var liksom julstjärnorna liksom inte prioriterade krukväxter. Dessutom har man alltid inåtgående fönster där och därmed inte fönsterbänkar. Att placera blommor, lampor och prydnadssaker i fönstren som i Sverige görs alltså inte. Ljuskrävande växter placeras därför ute. Eller i stora krukor på golvet nära ljusinsläpp.

Jag har också två ex av årets pelargon och tycker att de är ”sådär”. Däremot är förra årets ”Astrid” en stor favorit, blommar fantastiskt och i ett. Pröva den! Inte heller jag vet hur man ska övervintra pelargoner. Och då har jag ändå en inglasad balkong men det mest blir ändå frostangripet och dör förr eller senare.

När det gäller nyfikna tanter får du inte glömma ”skvallerspeglarna” i fönstren förr. Dåtidens övervakningskameror!

Gunnel sa...

Monet: Tack för berömmet! Inga möbler finns därnere och de opackbara ljusstakarna finns i en garderob som inte syns på min bild.

Pelargoner är tacksamma och "Astrid" ska jag försöka få tag på till nästa år.

Elisabet. sa...

Har heller aldrig någonsin haft större och frodigare pelargonior än i år! Dom är makalösa och inte vet jag det beror på heller

Gunnel sa...

Elisabet: Ett bra år för pelargoner, tydligen. Hoppas vi får uppleva samma rikliga blomning nästa år.