tisdag 9 augusti 2022

Mera peng i plånboken


Gick in på Pensionsmyndigheten för att kolla min nya pension och till min stora förvåning får jag nästan 800 kronor mer i månaden. Kan det vara möjligt? Snart får jag försörja min karl, han fick ingenting.

Minns tidigare år när pensionen minskade och det blev mindre pengar i plånboken på grund av en broms i pensionssystemet som gjorde att pensionen kunde sjunka vid ekonomisk nedgång i riket.

När min bror Anders för ett antal år sedan upptäckte att han fått lägre pension, skickade han ett mejl till en moderat riksdagsman i Umeå. Han skrev: "Jag har fått 190 kronor mindre i månaden, hur mycket mindre har du fått?"

Döm om brorsans förvåning när han tidigt nästa morgon fick ett telefonsamtal från riksdagsmannen som försökte förklara det oförklarliga. Anders tyckte inte att han fick ett riktigt svar på sin fråga, men var trots allt ganska imponerad över riksdagsmannen som tog sig tid att ringa upp.
 


Har lyssnat till Anne Holts senaste bok "Det elfte manuset." Hon är en författare att lita på, hennes böcker är nästan alltid värda en 4:a. Den här boken kan till och med få lite till. Otroligt skickligt att väva ihop allt på slutet.



 

7 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag gick också in på minpension.se, men kunde inte se hur mycket mer jag får.

Krånglig webbsida.

Men jag kanske inte får något mer.

Gunnel sa...

Loggade in på pensionsmyndigheten.se och kunde se nästa månads utbetalning som i mitt fall var positivt. Har hört att andra haft problem att komma in. Många som försöker, kanske.

Annica sa...

Gunnel, gjorde som du skrev och kom rätt på en gång. Hur lätt och smidigt som helst. Och faktisk första gången jag varit in där. ("Nät-livet" blev betydligt enklare sedan jag fixade mobilt Bank-ID.)
Jag förstår Anders förvåning över att bli uppringd av riksdagsmannen. Så borde politiker göra oftare. Då skulle nog vi väljare få större förtroende för dem.

Gunnel sa...

Annica: Idag klarar man sig inte utan mobilt Bank.ID. Tillvaron blir mycket krångligare utan.

Det är nog inte så vanligt att en riksdagsman ringer upp en väljare. De har nog fullt upp speciellt i valtider. Både Damberg och Åkesson var här i Luleå igår och fler kommer säkert.

Elisabet. sa...

Samma sak här. Jag får nästan 900:- kronor mera. Det var inte långt ifrån att jag trillade av stolen av förvåning!

Gunnel sa...

Elisabet: Det måste vi fira!

Anonym sa...

Ser nu att det blev 800:-, men det ska jag gärna fira! / Elisabet