onsdag 20 juli 2022

Varför inte miljöpartiet

Herr Lindbergh mår utmärkt

Det gör vi alla

Bara ett moln så långt ögat kan nå

Vi har kommit hem igen efter en tur med bilen genom  de norra delarna av landet. Vi kom så långt som till Hälsingland, där äldste sonen med familj köpt en fritidsstuga.

Min pappa brukade berätta att i början på förra seklet stod det i vägtrafikförordningen följande: "Väg skall byggas med kurvor och i vacker natur allt för de vägfarandes förnöjelse." Så har det inte blivit. Höga kusten bjuder på vacker natur, men i övrigt saknas både kurvor och förnöjelse. E4:an är till stor del en raksträcka genom granskogen.

På resan lyssnar vi till bilradion. I nyheterna talas det mest om mannen som bara fick fem år för ett mord på en ung flicka. Förutom flickmordet är det den enorma värmen i Europa som förskräcker. 


Det ena värmerekordet efter det andra slås. Verkligen skrämmande! Vår jord protesterar mot den behandling den får av oss. Varför är vi inte alla miljöpartister? Varför är inte jag miljöpartist? 

 

13 kommentarer:

Hannas krypin sa...

Jag är inte miljöpartist och kommer inte bli heller. Miljön är absolut viktig men de som leder partiet just nu är inte de starkaste korten. Jag måste få någon form av förtroende för partiets ledare för att kunna rösta. Min känsla är alltid att miljöpartiet inte lever i verkligheten med sina förslag.

Gunnel sa...

Hannas krypin: Jag tror också att miljöpartiet inte hittat lämpliga språkrör. Många tycker att de sysslar med småttigheter och inte förstår hur det är att leva på landet t ex.

Nahide sa...

Vilken tur då att vi har 7 andra partier med starka och kompetenta ledare som alla har lösningen på klimatkrisen. De är eniga i svaret vi alla vill höra: "Ändra inget, tänk inte om. Kör på bara, helst öka takten. Vi ska konsumera oss ut ur krisen"... Och vi köper argumentet, för att det låter så lättsamt och bekvämt.

Miljöpartiet är den irriterande, töntiga sanningssägaren som förstör festen i högstadiediscot. Vem gillar en sån tråkmåns?

Förresten, roligt att höra att ni har haft en skön resa och vilsamma dagar där nere.

Gunnel sa...

Nahide: Inget parti som vill ha makten vågar komma med impopulära beslut, då vinner man inga val. Vi kör på så länge det går och skyller på andra. Vad tjänar det till att vi försöker när Kina är värre på att förstöra vår jord. Tror vi, men det är kanske vi som är värre. Välfärdsländerna bär den största skulden. Kommer att tänka på en dikt som du skrivit som heter Föreläsaren, där några rader lyder:

"Klotet har inte nog med resurser" sa han.
Tänk om varje kåk i Rios slum
hade tillgång till kylskåp.
Vilken miljökatastrof det skulle bli.

De raderna säger allt.

Elisabet. sa...

Läser Nahides kommentar och tänker att det ligger så mycket i det hon skriver. Själv tycker jag att Märta Stenevi alltid kommer med raka svar - om än jobbiga att ta in när vi vill leva som vanligt -. Allt detta rent ut sagt djävulska hat mot miljöpartiet som jag upplever när jag tittar in på t.ex Twitter, begriper jag inte. För första gången i mitt sextioåttaåriga liv funderar jag allvarligt på att rösta på just Miljöpartiet.

Annica sa...

Många miljöpartister lever tyvärr inte alltid som de lär. Och det kan ju både förvåna och förarga. Min uppfattning är att det har varit ett småduttande med miljöinsatser från MP:s sida. Mest tramsiga idéer som inte har gjort någon egentlig skillnad för vårt klots bästa. Det behövs mer genomtänkta saker — som fungerar i hela landet (och i slutändan, världen) — för att det ska få någon effekt. Dessutom blir man inte (i alla fall inte jag) vidare imponerad av de nuvarande språkrören. De "tidiga" var bättre.

Gunnel sa...

Elisabet: Jag har inget koll på Twitter, men det hatas på Facebook också. Förstår egentligen inte att någon vill vara politiker med det vidriga debattklimat som alltid uppstår i sociala medier när det kommer till politiska diskussioner.

Gunnel sa...

Annica: Jag frågade mig själv i bloggen varför jag inte var miljöpartist när miljön är vår allra viktigaste fråga. Vet fortfarande inte men jag stör mig på att Miljöpartiet vill ha höghastighetståg på vissa sträckor. Något som skulle kosta miljarders miljarder och inte ge så mycket tidsvinst. Skulle önska att man istället satsade på modern och bekväm tågtrafik över hela landet.

Annica sa...

Ja, och dubbelspår hela vägen till Norrbotten.

Som jag nämnde i telefon att FN-chefen António Guterres har sagt:
"Vi går som sömngångare mot klimatkatastrofen."
Han har rätt.

Gunnel sa...

Annica: Dessvärre! Karln har rätt!

Bert Bodin sa...

Jag har någon gång röstat på Miljöpartiet. Och skulle gärna göra det igen. Men det är någonting som tar emot.

Kanske kan man rösta på dem lokalt. I kommunvalet.

Hm???

Bert Bodin sa...

Glömde ...

Höghastighetståg. Jo - när basstandard är klart till norra Sverige kan vi kanske börja diskutera högre hastigheter. Jag förstår inte varför allt ska gå så fort. Herrejösses - det tar några timmar Stockholm - Göteborg. Det är väl snabbt. Folk skulle väl behöva lugna ner sig lite. Med tanke på hur kaoset på Arlanda ser ut, skulle jag aldrig flyga på den sträckan. Det skulle jag inte, även om problemen reds ut. För med marktransporter och annat, så tar det lika lång tid att flyga, som att 10 minuter innan avgång kliva på tåget och svischa iväg.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Så rätt du har! Det är Miljöpartiet som trängtar efter höghastighetståg mellan några storstäder i södra Sverige. Miljöpartiet kan man glömma i årets val.