lördag 9 juli 2022

Vackra gossar och skön musik


Igår fick jag träffa fyra vackra charmerande killar i ålder 1 till 3 år. Levi, Otis, Vide och Elis heter gossarna och initialbokstaven i deras förnamn bildar ordet LOVE. Det var inte alls planerat, men blev ändå så rätt. Dessa killar och andra små människor är vår framtid och för deras skull är vi skyldiga att ta hand om vår jord så att den är brukbar för kommande generationer.


Fyra sångare och musiker uppträdde i Örnäsets kyrka med ett program kallat "The sound of silence." Musik skriven av Simon & Garfunkel. Det var proffsigt, publiken gillade uppträdandet och gav artisterna stående ovationer. 

Få melodier är vackrare än Simon & Garfunkels "Bridge over troubled water." Text och musik i skön harmoni. Perfektion, tycker jag.

Själv älskar jag långsamma ballader, gamla läsarsånger och skönsjungade tenorers arior. Gillar även en del country- och dansbandsmusik. Ogillar tyska lieder, atonal klassisk musik och broderijazz. Den typen av jazz när alla musiker ska ha ett eget solo och det tar aldrig slut.



Hörde på radion att en nyinspelning av Bob Dylans låt "Blowing in the wind" har sålts på en auktion för 15 miljoner kronor. Skivan är unik och finns endast i ett exemplar. Jag skulle gärna vilja vara i skallen på herr Krösus när han får hem sin skiva. Vad tänker han när han tittar på den ensamma skivan som ligger i en låda av valnöt och vit ek?  Var det verkligen värt pengarna? Spela den vågar han inte, den är för dyr men han stoppar den förstås i bankfacket och hoppas att den förräntar sig. Kanske finns någon annan stolle därute som i framtiden vill betala ännu mer.

Och solen skiner även i dag. Vi leder solligan och så ska det förbli.

 

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Jag är rätt stor allätare vad gäller musik. Men just den sortens jazz du beskriver har jag svårt för.

Ett favoritprogram på radion är P2 på lördagar 15.00 - 18.00. Folkmusiken i P2. Mycket blandat från hela världen. Och då menar jag heeela. Rekommenderas till den som vågar.

Annica sa...

Fyrklövern LOVE måste bli ett succégäng! De småkillarna representerar allt fint och positivt i vår annars så galna värld. Må de få växa upp i fred, frihet och ett Tellus i balans.
Eftersom din och min musiksmak är rätt lika så kan jag bara nicka instämmande. Och speciellt när det gäller det vi INTE gillar. Till det du räknade upp kan jag lägga till rap. Den genren har jag svårt för.
"Bridge over troubled water" är ett mästerstycke. Hoppas jag inte minns fel men har för mig att jag läst att Paul Simons texter används i språkundervisning på amerikanska universitet. Det kan jag förstå. Förresten, även vår egen ABBA-Björn skriver fantastiska texter. Och ABBA-Bennys musik! Den duon har verkligen skrivit in sig i musikhistorien.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Klart man vågar. Måste ju vara bra eftersom det är ett favoritprogram. Men jag lyssnar väldigt sällan på P2. Måste kanske göra ett undantag.

Gunnel sa...

Annica: Din önskan för fyrklövern LOVE är också min. Allt gott till de små människorna som ska ta över efter oss.
När det gäller musik är vi samstämda. Rap går bort, vi är väl inte heller målgrupp för den musiken. Gillar också ABBA, Beatles och naturligtvis Elvis Presley. Även klassisk musik om den är melodisk.

Annica sa...

Elvis — för alltid i våra hjärtan. <3

Gunnel sa...

Annica: En annan som dog för tidigt var Eva Cassidy.

Annica sa...

Det är alldeles för många som dör alldeles för tidigt.

Elisabet. sa...

Under mitt första år som ensamseglare på livets hav, lyssnade jag hur mycket som helst på just Eva Cassidy! Autumn leaves ..., minns jag spelades ofta, ofta.

Gunnel sa...

Annica: Och de stjärnor som dör alltför tidigt blir evigt unga.

Gunnel sa...

Elisabet: Hon är/var en fantastisk sångerska. Autumn leaves är full av vemod. Min favorit med Evas Cassidy är Songbird.