onsdag 8 december 2021

Mitt gamla exemplar av "Norran"


Vad gör man i kylan? Ägnar sig åt lite "döstädning", kanske. Man håller en sak i sin hand och känner efter om man verkligen vill ha den kvar. Saknar man känsla för prylen, skickar man iväg den, blir man känslomässigt berörd, behåller man den. Allt detta enligt en bok som gjort stor succé.



Här står jag och håller en tidning i min hand som är precis lika gammal som jag. Samma datum, samma år. Det är en gammal "Norra Västerbotten", skör och med en del skavanker, precis om det mesta från den tiden.

Helårsprenumeration, 15 kronor. Här är ett urval av vad tidningen bjuder på:


Skrämmande och det blev bara värre

En artikel berättar om en ung man från Österrike som krockar med sin bil mot ett träd, får så svåra smärtor att han tar sin pistol och skjuter sig själv i ögat, men av skottet blir smärtorna bara värre, han stapplar ut från bilen, går ner till en å där isen brister och han drunknar. Inga smärtor plågar honom längre.

Radions grammofontimme börjar den här dagen med "Rakoczy-uvertyr" och slutar med hambon "Hej på sig lilla skälmunge där." Den senare finns inte på youtube, jag har kollat.



Till äktenskap ledig:
Jag är en ung, ensam, enkel, förmögen landsortsflicka med gott anseende och egen lantgård. Min högsta önskan är att ingå äktenskap och göra en man lycklig, gärna fattig enär min egen förmögenhet räcker för oss bägge.
"Svar till Biggan i Röjnoret."



Tango i Glommersträsk

Några vackra och trevliga flickor sökes, villiga att förljuva några grabbars leverne. Uppgifter härom till:
"Tango, Slowfox, Foxtrot och Step i Glommersträsk."

Jag har vid något enstaka tillfälle dansat foxtrot i Glommersträsk, dock utan att förljuva tillvaron för någon.

Men jag känner för min gamla "Norran" och behåller den.

 

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Du är bara så underbar! Tack för ett inlägg som fick mig att såväl förfäras som smajla stort! Norran var ju vår hemtidning också!

Gunnel sa...

Tack för snäll kommentar. Det flesta Malåbor hade Norran som sin tidning, men inte min far. Han hade Västerbottens Folkblad som inte skrev ett ord om Malå men som hade rätt partifärg. Han var ibland en envis man.

Annica sa...

Intressant att ha en tidning från (den riktiga) födelsedagen. Tyvärr berättar en del rubriker om hemska saker. Och, som du skriver, värre skulle det bli. Det var bara början på en fasansfull tid.
Men det finns ju även trevligare texter. Jag är t.ex. helt säker på att det var dig den "lilla skälmungen" syftade på. Vet du vem som sjöng/spelade hambon?
Tangodansarna i Glommersträsk liknar något konstverk från Giacomettis ateljé. :)

Gunnel sa...

Annica: Det var början på en fasansfull tid, men som vi i Sverige var ganska förskonade ifrån.
Har ingen aning som vem som sjöng om skälmungen. Både hambo och skälmungar är ganska ovanliga numera.
Konstverket "Tangodansarna" vet jag inte heller var det kommer ifrån. Jag tog det från ett gammalt blogginlägg.

Bert Bodin sa...

Bilden på tangodansarna kommer från Ensenada, en liten stad utanför Buenos Aires.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Kul med fakta kring bilden Visste du det bara eller är det detektivarbete? Jag har troligen hämtat bilden från Pixabays gratisbilder. Där finns det över 100 sidor med tangodansare.

Bert Bodin sa...

Vet inte om det är exakta fakta men en bildsökning ledde ofelbart till det.

Gunnel sa...

Bert: Bra!