torsdag 23 december 2021

Gunnels rimstuga



"En enda dag på året
ska du jobba julegubbe
alla andra årets dagar
kan du sitta på din stubbe.

Du är en liten lat en
som på min plånbok tär
ditt jobb det sköter andra
medan du blir populär.

En enda dag på året,
december tjugofjärde,
den enda dag på året
när du har något värde."

"Du mobbar mig", sa tomten
"jag orkar inte mer
låt mig nu få berätta
hur jobbigt allting är.

Det är en dyster sanning
men hela nästa år
så lider jag och våndas
av gröten som jag får

Jag mår så gräsligt illa
av klibbig mannagryn
och havregröt så iskall
på varenda bro i byn.

Det tar ett år, nej längre
att mildra min kolik
att bota mina smärtor
och tysta mina skrik.

Så alla årets dagar
förutom just den här
är jag indisponerad
jag har ju gallbesvär."

Så talte stackars tomten
jag honom väl förstår
i år får han omeprazol
GOD JUL och GOTT NYTT ÅR!


 

10 kommentarer:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...

🧑‍🎄👍God Jul

Tomten sa...

Ursäkta men lite stressigt idag med alla förberedelser så det hakade upp sig lite med det tekniska ...

Gunnel sa...

Tomten: Jag förstår, det är jobbigt även dan före dan. Jag plockar bort två av dina anonyma God Jul och hoppas att du får en fin arbetsdag i morgon. Jag har full förståelse för tekniska problem, det drabbar mig ofta.

Schällätt-tomtn sa...

Jag har börjat med flytande Novalucol. Smakrik och passar bra som sås till de flesta rätter. Rekommenderas.

Gunnel sa...

Schälätt-tomten: Tror att jag hoppar över Novalucolen. Jag behöver något lugnande just nu. Det som skulle bli så gott blev inte det.

Tomten igen sa...

Jag gjorde något annorlunda i år och firat jul hela dagen med tomteflickor små och tomtepojkar likaså och tomtemor förstås, underbart och njuter i min mysdress innan den andra måste tas på. Toppengod mat och absolut ingen gröt idag, det är det nya livet.
Nu önskar jag dig en underbart fin och vilsam jul med mycket godsaker och trevligheter.🧑‍🎄😷🎄📋🏔️❄️Önskelistan har jag sett och Karin sagt till mig att munskyddet ska på ...

Annica sa...

En härlig dikt! Men stackars Tomten som mår dåligt av gröt. Det som är så gott, dock i måttliga mängder förstås.. Kanske dåligt tillagad.
Önskar dig och de dina en riktigt GOD JUL!


Gunnel sa...

Tomten: Trevlig Jul! Alla uppskattar att tomten använder munskydd.

Annica: Det kan lätt bli för mycket gröt. Jag avstår gärna. Har spelat Bingolotto hela kvällen helt utan vinst. Önskar dig en Trevlig Jul! Vi hörs!