onsdag 1 december 2021

Fyra nyanser av beige


Den här bilden är från mars 2011. Första dagen i vår nya lägenhet. Med två stolar och en radio satt vi och kände in vårt nya boende. Lägenheten med utsikt över Luleälven. Vi var så nöjda.


Vinter

Sommar

Hyreshuset är byggt 1988. Ingenting i lägenheten är förändrat såvitt vi vet. Endast ett äldre par har bott här tidigare. Ny spis har vi själva köpt, Lulebo hade inte råd eller ville inte. Värre ändå är att kyl- och frysskåp är från byggnadsåret och det skäms både vi och förhoppningsvis Lulebo över. Knappast miljövänligt! Vi bör nog ha ett seriöst samtal med vår värd.



Beige låter förstås väldigt tråkigt men under julmånaden kan man glätta upp med röda gardiner och broderad tomte. Övrig tid får man själv stå för det färgstarka.



På hyllan, längst till vänster, står kaffekvarnen från Kuorbevare, den berömda kvarnen som många gamla Malåbor har med sig ut i världen som ett minne från hemtrakten.



För dryga 40 år sedan såg det ut så här hemma hos oss. Stereo, kassettspelare och tjock-tv. Ingenting av detta finns kvar, inte ens LP-skivorna som med tiden blev ganska många och innehöll favoriter som Elvis, Tom Jones och Glen Campbell. Jag saknar dem.

 

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Å, vilket härlig inlägg! Vilken tidsmaskin att åka i! Tack! Och kaffekvarnen, en sån hade vi i Malå .. jag minns hur pappa satt vid köksbordet och malde .., kommer så väl ihåg ljudet när kärnorna krossades och doften efteråt!

Gunnel sa...

Elisabet: Tack för berömmet. Ja. man märker verkligen hur mycket som förändras på 40 år. Minns också både knastret och doften av kaffebönorna, men själv har jag aldrig använt kaffekvarn. Tror att Nisse och jag började vårt gemensamma liv med kokkaffe som senare övergick till bryggmalet.

Anders sa...

Glen Campbell har jag aldrig hört talas om förut. Jag lyssnade lite på honom och blev inte imponerad. En typisk mespropp. Däremot hade ni Påul Simon och Art Garfunkel med "Bridge over troubled water" och den LP:n var ju bra. Visst hade ni en Chris Christofferson också?

Gunnel sa...

Anders: Glen Campbell var för mig vad Mozart är för dig. Jag har alltid gillat smörsångare. Dessutom Chris Christoffersson, Elton John, Bruce Springsteen och en massa andra kända och okända artister. Naturligtvis även Simon och Garfunkel och en och annan melodiös Mozart. Har du kvar dina LP-skivor?

Anders sa...

Har kvar alla LP, ca 500, ute i förrådet. Under en lång vinter överförde jag alla till Mini-Disc, ett format som jag trodde på, i motsats till utvecklingen och verkligheten. Men musiken finns ju kvar.

Vi lider av någon slags antibortkastningssyndrom, frun och jag, eller är det lättja? Någon av de där dödssynderna är det säkert. T ex har jag en elskrivmaskin i garderoben, komplett med massor av färg- och raderband. Slänga den? Men, jag har ju fått den av min fru när jag fyllde 40!

Gunnel sa...

Anders: Minns ditt stora jobb med överföring av musik. Vi har tvungna att avyttra en massa grejor i flytten från huset. Men vissa saker kan man aldrig lämna ifrån sig t ex en elskrivmaskin som man fått av sin fru. Gåvor är heliga!

Annica sa...

Mycket trevligt inlägg! Alltid roligt att titta in hos folk och se hur de har det. Det är ju faktiskt ganska länge sedan du och jag gjorde hembesök hos varandra. (Eländiga pandemi!)
På den gamla bilden upptäcker jag det vita repet med knopar och makramé som jag gjorde. Kul att se det förevigat!
Berättade du aldrig för Anders om din Glen Campbell-dyrkan? Hur kunde du missa det? :)
Hihi, gåvor är inte alltid heliga ... Vad hände med glaskristallen? Återvinningen? ;)
Slutar denna kommentar med att vara riktigt besserwissig: Kris Kristofferson. F´låt!

Anders sa...

Annica: "Hä måst ju va nyännrä" som min bror skulle ha sagt om det hade visat sig att han haft fel, någongång, någonsin...

Gunnel sa...

Annica: Makramén hänger med än. Det var ju en gåva och gåvor är heliga. Ranan på 70-talsväggen finns också kvar, men nu har vi för lite väggar, så den får ligga i skåpet. Jag har några
EP-skivor kvar i en låda i källaren. Men det är allt.


Chris eller Kris, det är frågan och du har naturligtvis rätt. Men jag har ingenting emot att ha fel ibland. Det är bara roligt.

Elisabet. sa...

Gunnel: kan du slå mig en signal när du får tid? Om du vill. 0707 511 825

Bert Bodin sa...

Tack för titten. Har väntat och väntat. ;-)

Gunnel sa...

Bert Bodin: Och nu är väntan över.

En vanlig man sa...

Vilken härlig bild från 1979, nostalgi och nästan som hämtat från en stereokatalog eller kanske IKEAkatalogen.

Gunnel sa...

En vanlig man: Det där med IKEA-katalogen stämmer nog ganska bra