lördag 18 september 2021

Konst uppåt väggarna


Luleå kommuns konstinköp visas på Kulturens hus. Både vackra och mindre vackra konstverk hänger på väggarna. Tavlan ovan blev min egen favorit.



En installation som är skrymmande, konstig och samtidigt lite läcker.

Här nedan följer ett bombardemang av bilder som hänger på mina egna väggar:


Oläsligt namn på konstnären


Mats Månsson

Lotta Lindbäck

Marjetta Sarasalo


Brita Weglin

H Johansson

Tavlorna ovan hänger på väggarna i vårt hem. De är inte valda av oss, utan samtliga är vinster. Vi vann nästan varje år i Postens eller Televerkets konstlotterier. Trots att de inte är självvalda gillar jag alla utom en som jag tycker är rätt förfärlig. Men jag tolererar den eller rättade sagt har vant mig vid den.

Någon gång på 90-talet fick jag för mig att jag borde lämna något eget konstverk till eftervärlden. Köpte akvarellfärger, papper och penslar och tog en gul lök från skafferiet som motiv. Amatörer i akvarell börjar alltid med en lök. Efter fullbordat värv visade jag mitt verk för min dåvarande granne, konstnären som brukade ha egna utställningar. Hon tittade länge och intensivt på min lök i akvarell och sa:
"Du har i alla fall använt rätt sorts papper."

Efter den recensionen blev det inga fler akvareller. Men löken finns kvar någonstans och hittar jag den ska den få en hedersplats i bloggen.

 

8 kommentarer:

Annica sa...

Vad kul med konstutställning! Jag gillar också tavlan på första bilden. Den har något visst över sig.
Angående akvarell-löken så vet jag att du målat några andra motiv där inte bara pappret var rätt. De konstverken var bra!

Gunnel sa...

Annica: Visst har jag talang, det är bara så illa att jag inte vet var den finns. Talangen är sovande och väntar på det stora uppvaknandet. De enda konstverk jag åstadkommit är mina söner och de underverken är jag inte ensam om.



Anders sa...

Håller med ovanstående skribenter om den första tavlan. Den jag eventuellt skulle ha minst lätt för är den med de två profilerna. Men speglingen mitt i bilden gör den svår att uppfatta.

Stolarna uppfattar jag som en härlig provokation mot kulturförnekarna.

Gunnel sa...

Anders: Tavlan med de två profilerna heter "De första jägarna." Det är den som jag har svårast för så där är vi helt eniga.

Om du kan läsa NSD på nätet så finns där en artikel med PRO-folk och en av dem känner du mycket väl.

Bert sa...

Den utställningen har jag kvar att besöka. Samma gäller vernissagen hos dig. Jag ��

Gunnel sa...

Bert: Men då har du mycket spännande att se fram emot.

Bert Bodin sa...

Nu har jag sett utställningen på konsthallen.
Den där kaklade väggen .... Är man bara känd konstnär, så kan man tydligen få uppskattning för vad som helst.

Gunnel sa...

Bert: Måste erkänna att jag inte märkte den. Trodde nog att det hörde till inventarierna. Men det skulle vara roligt att veta hur kakelmästaren tänkt när han formade sitt "mästerverk."