onsdag 25 augusti 2021

Vi söker en omöjlig hjälte


Sökes:

Kanske just du är rätt person för ett toppjobb med hela landet som arbetsfält. Dina arbetsuppgifter innebär ett stort ansvar och ibland måste du fatta impopulära beslut. Du ska vara redo att rycka in under dygnets alla timmar och närsomhelst kunna besvara medias ständigt återkommande frågor utan att visa minsta tecken till irritation. Du bör ha en Einsteins hjärna och en hud av stål. Charm och en varm personlighet är viktiga ingredienser när du möter grymma motståndare i hätska debatter. Humor är ett plus, när du medverkar i diverse lekprogram på TV.

Med jobbet följer en del förmåner. En hygglig lön väntar dig och du kommer att få äta många goda middagar tillsammans med statsmän och andra berömdheter. Du får även möjlighet att träffa konungen några gånger per år och berätta för honom om vad som i riket tilldragit sig.

Tjänsten ska tillsättas i november och gäller i första hand till september 2022, men med möjlighet till fortsättning.

Ett i generationer fläckfritt rykte är ett måste, du ska vara socialdemokrat och du får gärna vara kvinna.



Så till någonting helt annat. Äkta hälften och jag träffades för exakt 63 år sedan på en logdans i Tjärnberg. Nisse hade fått sitt första jobb som lärare på realskolan i Malå, trots att han bara var en nybakad student utan pedagogiska kunskaper. Det var ont om utbildade lärare då som nu. I Malå mötte han bångstyriga tonåringar, bland dem min äldre lillebror.

Han som tänkte bli lärare, blev det aldrig. Erfarenheten från Malå förskräckte. Men härhemma firade vi med rosor och glass.

 

8 kommentarer:

Annica sa...

En del i "annonsen" är ju lockande men det mesta — INTE! Det är märkligt att det ens är någon som vill ha detta utsatta jobb.
Grattis till de 63 åren! Ni har klarat DET "jobbet" bra, du och maken! ;)

Gunnel sa...

Annica: Vilket utsatt jobb en statsminister har. Hat, hot och hån är vardag i det jobbet, Undrar vem som nappar på utmaningen.

Tack så mycket! Vår samvaro har snart uppnått pensionsålder. Fast pensionsåldern skulle visst höjas inom kort. Tur man lämnat arbetslivet bakom sig.

Anders sa...

Den enda som jag kan komma på som skulle passa som statsminister är min fru. Henne säger man inte emot ostraffat.

Gunnel sa...

Varför inte! Gott rykte och kvinna är hon ju också. Undrar bara hur det blir med besöken hos majestätet?

Anders sa...

Hon ser redan fram emot middagarna, äta är hon bra på. Lallandet med majestäten har hon delegerat till mig.

Gunnel sa...

Jag tror att det är statsministern själv som måste informera kungen. Medföljande partner roar drottningen på bästa sätt.

Bert Bodin sa...

Mina skyldigheter i det där häradet, inskränker sig till att hålla mig informerad, samt att rösta vart fjärde år.

Så, nejtack. Jag söker inte tjänsten.

😉😇

Gunnel sa...

Bert Bodin: Förstår alla som inte söker tjänsten. Det räcker med att rösta. Jag som fortfarande är medlem i kyrkan har fått röstkort idag så det blir en promenad till Edens event och festvåning den 19 september. Ett festligt kyrkoval.