onsdag 18 augusti 2021

Ett blogginlägg fullt av fördomar

Dagen efter vinsten i solligan

Läser om en kvinnlig politiker som påstår att det som skrivs om klimatförstöring är starkt överdrivet. Jag läser, gapar förvånat och hojtar till gubben som sitter i ett annat rum:
"Men det här kan väl ändå inte vara sant, hon är ju centerpartist och...KVINNA."

Centern, det är ju Miljöpartiet "light" i frågor som gäller miljön. Inte kan väl en kvinnlig centerpartist ifrågasätta forskning om hoten mot mänsklighetens överlevnad. Jo, tydligen!

Klimatförnekaren är enligt mig och mina fördomar en högljudd halvmedelålders karl i väst och kängor och som troligen röstar på SD.

Vilka är personerna som vägrar att vaccinera sig? De som anser att det är ett tvång och ett hot mot demokratin. Här har jag naturligtvis inga fördomar, det är bara några stackare som är rädda för sprutan.



Så här står det under rubriken frågor och svar på IPCC:s senaste forskningsrapport:
"Om hela världens befolkning levde som vi svenskar, skulle miljöförstöringen vara ofantligt mycket större."

Och jag som trodde att vi var duktigast i klassen. Aldrig får man vara ifred med sina fördomar.

 

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Nej, det är nog så .., att den allra största fördomen vi människor har, det är att vi inte har några fördomar.

Gunnel sa...

Elisabet: Precis så är det. Tror inte det finns någon som kan kalla sig fördomsfri.

Anders sa...

Du har så rätt.... Det finns t o m människor som har fördomar om Skellefteå AIK!

Gunnel sa...

Anders: Men min dyre broder, det är inte fördomar, det är fakta.

Bert Bodin sa...

Läste att den där centerkvinnan nu har avsagt sig alla politiska uppdrag. Jo, jag var lika förbluffad som du över henne.

Annica sa...

Själv har jag förstås inga fördomar — hahaha! — men i mina gömmor hade jag några skimrande citatpärlor om fördomar. Läs och njut!

- Jag skulle vilja flytta till ett land där dom inte tar emot invandrare. (Svensk skinnskalle intervjuad i TV)

- Fördomen är en enkelriktad gata med stoppförbud för förståndet. (Louis Guilloux)

- Argument gör lika lite nytta mot fördomar som chokladkakor mot förstoppning. (Max Pallenberg)

- Alla har vi våra fördomar. De sitter bara på lite olika ställen. (Carl Hammarén)

- Det är svårt att undvika att hysa fördomar, så låt oss åtminstone sträva efter att hysa så FINA fördomar som möjligt. (Carl Hammarén)

- Det är mycket nedslående att leva i en tid där det är lättare att spränga en atom än en fördom. (Albert Einstein)

Gunnel sa...

Bert Bodin: Tror hon avgick redan dagen efter tidningsartikeln. Det kanske var det smartaste hon kunde göra.

Gunnel sa...

Annica: Fina citat: Fina fördomar ska det vara! Läste på nätet om fördomar mot svenskar. Vi är väldigt fulla på semestern, vi är konflikträdda och lössläppta. Alla handlar vi på IKEA, lyssnar på ABBA och kommer från Schweiz.