torsdag 12 augusti 2021

Det ringer


Bleknad bild av glad telefonör

60 år senare såg den glade telefonören inte lika glad ut längre. Han försökte få kontakt med Telia, det företag som tidigare hette Televerket och som han gett 35 år av sitt arbetsliv till. Efter 22 minuter av "det är många som ringer just nu, vi hjälper dig så fort vi kan", fick han veta att han hade plats nummer 83 i kön. Butterheten var märkbar hos min lagvigde.

Vi har sagt upp abonnemanget på vår fasta telefon. Det gick givetvis inte smärtfritt, därav försöket att nå någon på Telia.


Foto från nätet

Min barndoms telefon var svart och hängde på väggen. Den hade en vev på sidan som man använde för att komma till byns växeltelefonist, som i sin tur kopplade vidare till den man ville prata med. Ringde man utanför byn, blev det rikssamtal och man fick vänta någon timme på återringning. Samtal fick inte vara för länge, max 3 perioder på 3 minuter. Inget kallprat där inte.

Det har blivit ett antal telefoner genom åren. Bakelittelefonen, Kobran, Dialogen, den bärbara och nu är det mobilen som ger oss kontakt med världen utanför hemmet. Vad blir nästa?

Jag kommer i alla fall att sakna den fasta greppvänliga telefonluren, det perfekta ljudet och telefonnumren som var så lätta att komma ihåg.

 

4 kommentarer:

Annica sa...

Alla tjänster som Telia erbjuder blir bara dyrare och dyrare samtidigt som servicen blir allt sämre. Jag undrar hur många timmar man väntat i Telias telefonköer genom åren. Det är åtskilliga. Tycker faktiskt synd om alla medarbetare där, så mycket skäll och ilskna samtal de får ta emot. (Telefonköerna består knappast av nöjda ringare.) Det kan inte vara lätt att på ett vänligt sätt bemöta och försvara alla korkade beslut som de högst avlönade bestämt och genomfört. VD:n och styrelsen borde själva få besvara klagomål från missnöjda kunder. Men till just DET krävs förstås vettigt folk ...

Gunnel sa...

Chefer vid företag som Telia borde ta en dag i veckan till att möta folket. Sätta sig vid telefonerna och möta problemen. Nu avlyssnar de bara samtalen och ger kritik till de anställda när de inte bemöter kunderna på rätt sätt. Åtminstone har jag hört det av en person som jobbat med att besvara kunders klagan. Sitta vid klagomuren är inget drömjobb och ska man ringa till Telia ska man ha gott om tid.

Anders sa...

Och ingen vågade svara i den svarta väggtelefonen när åskan gick. Det small rejält i apparaten då. Ö h t var ju åskan inte att leka med i Mörttjärn, det elektriska fick sina törnar ibland.

Gunnel sa...

Anders: Nej, verkligen inte. Ibland när åskan gick sprutade det eld genom kontakterna. Det var både pampigt och kusligt.