söndag 30 maj 2021

Mor, mamma, morsa

Till alla mödrar

Det köps fler presenter till Mors dag än vad det görs till Fars dag. Ingen vet riktigt varför. Kanske är det svårare att köpa present till en pappa eller så tycker man att det är mamma som gjorde den verkligt stora prestationen när man föddes.

Presenter är helt onödiga, men det är fint att man bryr sig om lilla mor.





Från mina söner väntar jag mig ett telefonsamtal. För om de inte hör av sig på Mors dag, hotar jag med att arvet ryker. Ha-ha! Har en känsla av att de inte tar hotet på fullt allvar, de är inte så intresserade av mina broderade korsstygnstavlor eller mina samlade gräddkannor.

Maken bjuder givetvis på något gott idag.





Svårt att hitta vardagsbilder av mina favoritmödrar

En extra varm tanke till min roliga underfundiga mamma Jenny Viktoria och min fnittriga glada svärmor Lilian Viola. Ingen av dem finns hos oss längre, men de har bara lämnat varma och soliga minnen efter sig.

 

2 kommentarer:

Annica sa...

Det är många år sedan både du och jag kunde gratulera våra mödrar IRL. Så underbart det skulle vara att få träffa sin mor efter alla dessa år. Vilket härligt möte och vilket fint samtal det skulle bli. Uppdateringen skulle ta lååång tid! :)
Förstår att dina söner ringt idag — de vill ju inte gå miste om korsstygnstavle- och gräddkannearvet. ;)
Ha det gott!

Gunnel sa...

Annica: Det är så mycket man aldrig frågade sina föräldrar om. Hur det kändes att starta egen familj när världen var så orolig som den var i slutet på 30-talet. Våra förfäder skulle nog tyvärr känna sig ganska vilsna i vår snabba tekniska galna värld.

Jo, mina söner har ringt. Undrade hur korsstygnstavlorna såg ut, de som skulle utgöra eventuellt arv. I sanningens namn finns de inte. Vet inte var broderiet av landskyrkan i Skellefteå tagit vägen. Den är inte särskilt saknad.