söndag 9 maj 2021

Min mänskliga kollega

De vackra solnedgångarnas tid

Svordomar uppstår när äldre kvinna möter modern teknik.



På grund av pandemin beställer vi färdigpackade matkassar från ICA-Maxi. Vi beställer på nätet och betalar med kort. Men mitt betalkort fungerade inte. Jag ringde ICA-Maxi och fick tala med en kvinna som kunde se att det var min bank Nordea som inte godkände köpet. Ringde Nordea för att fråga om jag hade någon spärr inlagd på kortet. En programmerad röst sa:
Tryck 1 om du...
tryck 2 om du...
tryck 3 om du...
tryck in ditt personnummer...
har du bank-id tillgängligt...
samtalet kommer att spelas in...
vi ringer upp...
blablabla...
Så småningom ringde Nordea upp, men då hade vi redan fixat problemet och betalat med äkta hälftens kort, vilket till slut kom att bli till en ekonomisk fördel för mig.


Ung man med telefon

Det är ingen lek att få kontakt med en fysisk person på en myndighet idag och det är inte lätt för en gammal eller handikappad person, som kan vara både skumögd och "skakkerhent", att hitta de rätta siffrorna på mobilen.



Bror min hade ungefär samma upplevelse när han ringde ett företag för att få veta var hans beställda spis tagit vägen. Den som skulle levereras en speciell dag, men som inte gjorde det. Efter en massa tryckval på mobilen fick han så småningom tala med en dator. Denna dator förstod inte broderns dialekt, gav upp och sa: "Jag kopplar till min mänskliga kollega." Allt ordnade upp sig tack vare den mänskliga kollegan, den som vi alla längtar efter att få prata med när problem uppstår. 

Skulle det inte vara helt fantastiskt om den förprogrammerade rösten som första val sa: Tryck 1 och du får tala med min mänskliga kollega.

 

3 kommentarer:

Annica sa...

Hahahahaha! Åh, vad man känner igen sig!!! Naturligtvis borde tryck-val 1 innebära en alldeles levande och fantastisk människa att tala med. Det företag som inför det kommer att bli jättepopulärt. (Även om det skulle vara en begravningsbyrå!) ;)
Som du vet så har jag ju sagt bort min fasta telefon (Telia HÖJER priserna!) och det har minsann inte varit helt utan problem det heller. Och nu måste jag dessutom se till att mobilen alltid är laddad så den kan ta emot eventuella samtal. Det finns stunder då jag önskar den nya tekniken till det där väldigt varma stället ...
(Det blir ett blogginlägg om mina våndor också.)

Elisabet. sa...

Instämmer! Vi kontaktade 1177 för en tid sedan och satt fyrtio minuter i telefonkö. Det skulle snart bli vår tur. Precis när det blev så, bara dog samtalet. Ingen röst längre som peppade oss. Det blev till att börja om .., nu trettio minuters väntetid och det skulle återigen snart bli vår tur. Och alla dessa val som man hinner glömma vilka dom var!

Gunnel sa...

Annica: Den enda fördelen med dessa våndor är att man kan blogga om dem. Vi funderar också på att ta bort den fasta telefonen. Fler och fler använder bara mobil och fast telefon är väl snart ett minne blott. Synd, greppet runt luren är behagligare än greppet runt mobilen.

Elisabet: Förstår din frustration när samtalet bara dog när det äntligen blev din tur. 1177 har alldeles för långa väntetider och speciellt nu i covid-tider. När man ringer dit är man oftast orolig och behöver direktkontakt.