söndag 16 maj 2021

20-tal, då och nu


Den här veckan har äkta hälften fyllt år och isen har gått i Norra hamn. Kan man skriva att "isen har gått" förresten? Är det talspråk? Ju mer jag skriver, desto mer tveksam blir jag till vad som är rätt eller fel.



När fantasin tryter plockar jag fram boken "Vårt dramatiska sekel" och kollar vad som hände på 20-talet för 100 år sedan, då Branting var statsminister och vi hade fler hästar än bilar på vägarna.



1921 gjorde kvinnorna debut i vallokalerna. Farmor och förmodligen även farfar fick för första gången gå till valurnorna för att lägga sin röst på valbart parti. Vad de röstade på vet jag inte, men i vår by fanns bara socialdemokrater och liberaler. Kommunistpartiet och Allmänna valmansförbundet (senare Högerpartiet) hade inget att hämta i Mörttjärn.


100 år mellan läsplattan och griffeltavlan

Men det förra seklets 20-tal var egentligen katastrofalt.

Det var då riksdagen beslutade att ett rasbiologiskt institut skulle bildas för att bekämpa alkoholism, brottslighet och sinnessjukdomar med hjälp av rashygien.

Adolf Hitler valdes till ordförande i nazistpartiet med oinskränkta maktbefogenheter.

Benito Mussolini valdes till ledare för Nationella fascistpartiet i Italien,

Obehagliga händelser från förra seklets 20-tal. Vårt eget 20-tal har just börjat och om det blir ett glatt årtionde är upp till oss erfarna och ibland även kloka medborgare.

 

6 kommentarer:

Annica sa...

Man önskar att vårt 20-tal hade börjat bättre. Dels med tanke på pandemin men också med tanke på hur mycket dödligt våld som sker varje dag i Sverige. Nu fanns ju det sistnämnda även under vårt 10-tal men det verkar eskalera för varje vecka. Ruggigt.

Gunnel sa...

Annica: Förhoppningsvis kan resten av vårt 20-tal bli alldeles underbart. Men pessimist som jag är så tvivlar jag förstås. Särskilt för egen del, då jag är smärtsamt gammal när 20-talet övergår i 30 tal. Samhället får utveckla sig utan min närvaro och då går det givetvis åt fanders, ha-ha!

Annica sa...

Ja, visst undrar man hur världen ska klara sig utan oss? Är det något den verkligen behöver så är det ju förnuftiga invånare. ;)

Gunnel sa...

Annica: Ja, vilken förlust för världen. Misstänker dock att det knappast märks när vi är ute ur leken, tyvärr!

Bert Bodin sa...

Det är tydligen något med 20-tal. Tendenserna skrämmer.

Men isen har gått! 😉

Gunnel sa...

Bert Bodin: Språkfel kan både reta och roa. Själv vill man helst vara felfri.

Inte visste 1920-talets människor vilket elände som låg framför dem. Vi får hoppas att dagens människor har en fredligare framtid framför sig.