tisdag 12 januari 2021

Boklyssnare


Min tredje bok på det nya året handlar om politik. Inte precis vad jag vanligen lyssnar på, men man ska aldrig säga nej till något nytt.



Jag är ett stort "fan" av ljudböcker. Förra året lyssnade jag till 82 böcker av varierande slag, mest deckare och biografier.



Bland 2020 års 5-poängare enligt min betygssättning finns Katarina Wennströms "Gänget", Camilla Grebes "Husdjuret, Kristina Ohlssons "Stormvakt, Mikael Persbrandts memoarer och några till.



Årets värsta var Niklas Dag och Natts "1793." Värst i den meningen att den stundtals var omöjlig att lyssna till på grund av den vidriga berättelsen om hur man plågar ihjäl en människa. Boken är kanhända välskriven, men man fastnar i hans äckliga beskrivningar. Författarens "1794" lär inte vara humanare.

Årets "vet-inte-vad-jag-ska-tycka-bok" är Camilla Läckbergs "En bur av guld." Den har en suverän intrig men Läckbergs hjältinna är otrolig. Hon är bara för mycket.

Uppläsaren ska berätta, inte skådespela. När handlingen rör sig norr om Dalälven och uppläsaren får för sig att han ska prata "norrländska" mår jag illa. Norrländska finns inte. Vi är jämtar och västerbottningar och lapplänningar som har vår egen dialekt. Norrländska, svealändska och götaländska finns inte som dialekter. Det borde alla veta.

Tack för idag!

 

3 kommentarer:

Anders sa...

"1793" och "1794" tycker jag var mycket bra. Fast upplevelsen blir kanske lite annorlunda om man läser själv jämfört med om man "tjuvlyssnar". Annars läser vi samma genrer fast olika författare. Läckberg har jag slutat läsa sedan hon satt i amerikansk tv och berättade att hon var en "kommersiell författare".

Annica sa...

Utmärkt skrivet! Du borde recensera böcker i någon tidning. Jag tror jag har lyssnat på en enda talbok hittills i livet. Borde kanske testa det, men när ska jag få tid? Jag har ju fullt upp med att göra ingenting. ;)

Gunnel sa...

Anders: Tror det var Peter som rekommenderade "1793" men den var alltför magstark för en känslig själ. Jag har läst det mesta av Läckberg och gillade hennes tidigare böcker men den här sista var jobbig. Men man får tycka olika som tur är. Av manliga deckarförfattare gillar jag Nesser annars är det damer som gäller.

Annica: Det är lätt att somna när man lyssnar på böcker. Därför är det bra att sysselsätta sig med något. Helst ska man ha riktiga hörlurar, det har jag men de ligger oanvända på en stol. Har ännu inte fattat hur de fungerar.
Det är jobbigt att göra ingenting. Jag vet!