tisdag 12 maj 2020

Äldre man kämpar på





Den här bilden är från ett annat århundrade, till och med ett annat årtusende och är tagen i ett annat land, i en annan världsdel långt borta från gossens nuvarande bostadsort.

Bilden är mer än 80 år gammal och den lille skrutten på bilden fyller år idag. Han är numera en äldre/äldre som är en ny beteckning på en riktigt gammal person.


Denne äldre man har haft en jobbig morgon. Han har inte fått födelsedagsfika på säng utan tvingats hämta en mängd färdigpackad mat på ICA-Maxi. Han har fått hjälp med att byta däck på bilen och har gått till stan för att träffa sitt äldsta barnbarn, som fixat honom lite ädel dryck.

Han får inga presenter, men en liten födelsedagsmiddag med fish and chips kan det bli och kanske en skopa glass till efterrätt. Det låter väl festligt.

Därmed avslutar jag detta blogginlägg med ett hjärtligt GRATTIS till 83-åringen.

6 kommentarer:

Anders sa...

Min fru och jag vill också framföra ett stort grattis till den årsrike personen.

Annica sa...

Hjärtligt GOTT NYTT ÅR till den distingerade herrn! Ja, må han leva i många år till. Fortsatt trevlig födelsedag!

Gunnel sa...

Anders: Den årsrike tackar så mycket.

Annica: Den distingerade herrn tackar så mycket.

Anders sa...

På den nedre bilden ser ju den elegant klädde Nisse ut som en personifikation av mannens eviga lott; den att alltid måsta vänt oppa kwêinnern.

Gunnel sa...

Anders: Fotot är taget när Nisse och några damer var i Linköping som representanter för Luleå stift. Tror inte att van väntade på någon, han bara poserade tjusigt. Hemma hos oss är det jag som får vänta.

Gunnel sa...

På uppmaning av maken ska jag rätta mig själv,. Han är inte en "van" och endast en dam var med och hon var representant för kyrkorådet.