tisdag 19 maj 2020

"Dessa tider"


Det bästa med staden är vattnet. Men isen har härskat alldeles för länge över älv och fjärd. Bilden ovan är från gårdagen.


Det är gott om deppiga nyheter i dessa tider. Frasen "dessa tider" lär enligt DN vara det vanligaste uttrycket i "dessa tider."


Rent ekonomiskt går det åt skogen för Luleå hockey om de inte kan spela inför en betalande publik till hösten säger vd:n och ser ledsen ut. Oroa dig icke, dyre vd säger jag. Fantasten i vår familj har redan betalat årskortet och ser det som ett bidrag till klubben om han nu inte får gå på matcherna. Andra glödande hockeyfantaster gör säkert likdadant.

Stadsparken är stängd för oss som brukar sitta där och titta på fontänen och småfåglarna.

Staden deppar. Även tiggarna har lämnat oss.

Men varför deppa. Vi lever ju och den stora fördelen med att bli gammal är att man inte dött för tidigt..

5 kommentarer:

Anders sa...

Den enda gång jag satsat lite större pengar på en verksamhet och varit säker på att inte få någon utdelning alls, eller ens pengarna tillbaka, var på 80-talet när sanningsvittnet Folkbladet var i akut kris. Jag köpte då ett antal aktier á 1 000 i tidningen för att rädda dess fortlevnad.

Det gläder mig att Nisse kan handla i samma altruistiska anda.

Gunnel sa...

Men Folkbladet lever och borde ge utdelning till de som räddade den. Blev det ingen vinst på satsningen? Googlade på Folkbladet och läste en rubrik om Lövens försäsongsmatcher. Trodde på fullt allvar att det gällde politik och att vår statsminister skulle ut i landet och duellera. Trodde det en sekund eller två sen ramlade polletten ner.

Nisse är en sann försvarare av det som är viktigt i hans liv.

Gunnel sa...

Jo, jag vet att statsministerns namn är Löfven.

Lennart sa...

Roligt att Nisse satsar pengar som kommer mina barnbarn till godo. Båda tränar i Lule hockey och kan inte förstå varför farfar håller på Skälläftä.

Gunnel sa...

Lennart: Vilka härliga barnbarn du har. Nisse är glad att få stödja dem. Jag måste nog också skaffa medlemskap i klubben.