söndag 28 april 2019

Fy skäms, Gunnel!


När jag kliver upp på morgonen har jag oftast en melodi i skallen. Låtarna varierar men det är alltid melodier från förr. I morse lät det så här inne i mitt huvud:

Alla säger att jag ser så ledsen ut
men jag har ingen orsak alls att vara glad
himlen är så mulen och dagen är så grå
och jag har inget som är kul att tänka på.

Visst har jag anledning att deppa. I Datumlotteriet som består av 5 siffror och 1 bokstav var alla mina siffror rätt, men bokstaven fel. Hade det varit ett B istället för E så hade jag varit miljonär.


Så här ser det ut i vårt soprum efter påsk. Blir bara så förb-d när jag ser eländet. Dessutom har vandaler förstört grillplats och bänkar på udden. Ja, det finns verkligen ingenting som är kul att tänka på.



"Men gamla sura människa", säger då mitt samvete, "du mår bra, du har en fantastisk familj som du älskar, du är född i detta fredliga fina land, du borde skämmas som du gnäller, du har i själva verket vunnit högsta vinsten för länge sedan. Skämmes, ta mig...."

Ja, jag skäms! Förlåt!

2 kommentarer:

Anders sa...

Någon gång på 80-talet var min fru 2 nr från att vinna 5,2 mille på måltipset. Bra, tänk bara på hur odrägliga vi skulle ha blivit om vi hade vunnit.

"Datumlotteriet" har jag aldrig hört talas om. Vem äger det och hur mycket tar ägarna ut innan "hela överskottet går till välgörande ändamål"?

Gunnel sa...

Anders: Synd att man bara är nära. Någon gång i slutet på 90-talet hade jag 6 rätt på lotto och den felaktiga 7:e siffran var 33 istället för 34. Det blev i alla fall 2000 kronor men det kunde ha blivit mer. Tror förresten inte alls ni blivit odrägliga vid vinst, ni har inte den läggningen.


Datumlotteriet är till förmån för prostata- och bröstcancerforskning. Men helt säkert finns det folk bakom som skor sig på lotteriet.