söndag 3 februari 2019

Skrivbordslåda och så lite hockey


I min översta skrivbordslåda hamnar allehanda papperslappar, tidningsartiklar och diverse notiser om allt och ingenting. Här är några axplock:

Hur man straffar kvinnliga tafsare:
"Om två män träta med varandra och den enes hustru kommer för att hjälpa sin man mot den andre och hon därvid räcker ut sin hand och fattar tag i hans blygd, så skall du hugga av henne handen, utan att visa någon skonsamhet."
Detta citat kommer från "Läsebok för syndare" som i sin tur påstår att det kommer från bibeln. 

------

Kvinnorna gjordes ansvariga för hamstringshysterin under andra världskriget. De hade en alltför begränsad horisont för att förstå vikten av en kollektiv samhällsmoral...
Så talade en man med moral.


Några citat från okända tänkare:

Man ska vara glad åt födelsedagar. Statistiken visar att de som firat flest födelsedagar också är de som levat längst.

Om du äter sunt och motionerar varje dag kommer du att få fem extra månader på långvården.

I konsten att vara människa ingår att man måste ta hänsyn till att många människor inte är lika trevliga som en själv.


Vackrare hockeytabell har aldrig skådats! Passa på och njut!

Trevlig ny vecka!



8 kommentarer:

Anders sa...

När jag träter med andra män brukar min hustru alltid komma fram och greppar tag i min motståndares blygd. Jag har aldrig förstått varför, skyller på någon sorts kulturkrock.

Tabeller kommer och går, Skellefteå AIK består. (Gammalt djungelordspråk).

Gunnel sa...

Anders: Bibelcitatet känns aningen luddigt. Vems blygd greppar hon? Är det makens eller den andre mannens och vem av dessa herrar ska hugga av henne handen. Själv brukar jag låta karlarna träta bäst de vill, jag vill ha kvar mina händer.

Den här tabellen står fast i nästan två veckor, det är paus i SHL.

Anders sa...

Jag tror inte hon är så särskilt noga, hon hugger väl tag i den blygd hon kommer åt. Praktiskt lagd.

Gunnel sa...

Anders: Undrar hur det gick för den tidens tafsande kulturprofiler eller kulturprofeter som det hette den gamla goda bibliska tiden.

Anders sa...

Gunnel: Jag undrar om dom kom åt. Damerna var ju mer påbyltade och därmed mer svåråtkomliga på den tiden. Ta t ex Danius på Nobelfesten. Har man en utstyrsel skapad av Omar Tältmakaren är det nog inte så lätt att komma åt ens för profiler.

Gunnel sa...

Anders: Sara Danius kände till kulturprofilen och klädde sig därför i skyddskläder. Mycket klokt av henne.

Annica sa...

Mycket snofsiga hockeytabeller! 👍😁

Kulturprofilens händer = bläckfisksarmar. Han hade varit helt handlös om det där gällt män. Kanske även fot- och tunglös. Hm ...

Gunnel sa...

Annica: Kulturprofiler och andra tafsare har klarat sig bra genom åren. På senare år har deras tillvaro försämrats och vem vet vad som händer i framtiden. De gamla rejäla straffen kanske kommer till heders.