måndag 18 februari 2019

Frusna repriser


Frusna relationer kan uppstå en och annan gång i livet. Mina allra kyligaste minnen är från forntiden och föremålen för kylan är för länge sedan döda och de som finns under jord ska man inte tänka illa om. De kan inte försvara sig mot mina långsinta och sura anklagelser.


Kylan utomhus under januari och halva februari har tvingat mig till att bli innesittare, samtidigt som jag genom mitt balkongfönster kan se tappra människor vandra på isvägen i blåst och stark kyla. Det är stake i Luleborna.

Finns det då inget gott att säga om kyla, Jo, absolut! En frys fylld med söta bakverk och glass är en ren glädjekälla och ett energitillskott för en sockerberoende godisgris.

3 kommentarer:

Lennart sa...

Har just varit ute och gått 5 km på blankis. 1,5 grad kallt och perfekt väder. 1 pensionär från Malå sitter ute på sjön och pimplar. Nu börjar det äntligen ljusna. Jag får tyvärr inte äta godsaker fast det finns i frysen. Vatten är gott.

Extra allt med mera sa...

"Kall, kall, helvittis kall vattnuvattnä" sa han som var bakis på riktigt. "Väck barna sä dem få smaka".

Gunnel sa...

Lennart: Jag har också varit ute och gått i nollgradigt väder och blötsnö. Passade på att köpa lite godis som jag inte ska äta utan bara titta på. Det är ju vackert med kola och karameller i en kristallskål.

Anders: Stackars barna som inte fick sova när farsan var bakis och ville "bju" på kallvatten.