tisdag 16 oktober 2018

Någon att skylla på

Utbränd bloggerska

Min blogg har fyllt nio år. En gång var den levande och entusiastisk. Numera är den trött, visar symptom på utbrändhet och brist på fantasi. Men som jag deklarerade redan från första början skulle mitt bloggskrivande hänga med ända in i dimman och så ska det bli.


"Nånannanismen" är utbredd i vår värld. Det är aldrig ens eget fel, det är någon annan som är upphov till dåliga, rentav katastrofala beslut. Katolska kyrkans ledare med påven själv i spetsen skyller på djävulen. Det är hin håle själv som frestat katolska präster och munkar. Det är djävulen som fått dessa "Guds män" till att begå pedofili. Ve den onde som plockat fram otillåten lust hos den som ska leva i celibat.


Själv brukar jag också skylla på någon annan. Det är min självklara rätt som gift. Citatet som följer har jag haft på bloggen ett flertal gånger. Det är formulerat av en broder och bygger på lång erfarenhet av livet tillsammans med en partner.

"Äktenskapet är av Gud stiftat för att vi ska ha någon att skylla på."

Ha en fin dag!

7 kommentarer:

Annica sa...

Stackars oss partnerlösa! Vem i hela världen ska VI skylla på? Ni partnerförsedda bör hysa stor respekt och förståelse för alla oss singlar. Ni kan ju tänka er vilket fruktansvärt jobbigt liv vi lever. Kan ni ens föreställa er hur mycket ansvar vi har? Näe, skulle inte tro det.

Anders sa...

Det här citatet som jag kanske skrivit förut i din blogg är "Man ska prova allt och behålla det som är gott". Finns i lite olika form i Apg 17:11 och 1 Tess 4:21.

Bland de goda sakerna jag provat och behållit kan jag särskilt nämna mitt skägg och min fru.

Gunnel sa...

Annica: Gör som påven, skyll på djävulen. Man kan också skyllda på regeringen, kommunen eller Post-nord. Det saknas inte skyllobjekt. Nej, jag kan inte föreställa mig hur en ensamstående har det, bara att de har full kontroll över fjärrkontrollen.

Anders: Borde inte frun komma först? Före skägget menar jag. Hittade en bibel med stor text på Återvinningen och tänkte köpa den för rimliga 50 kronor. Men eftersom jag ser dåligt märkte jag inte siffran 4 som stod före 50 och då blev det ett helt annat pris och direkt omöjligt för en snål person som inte ens tror.

Anders sa...

Gunnel: Jag hade skägget redan innan jag träffade min fru, annars hade hon nog inte velat ha mig. Så rätt ordning är det.

I princip använder jag båda för att gömma mig bakom.

Gunnel sa...

Anders: Det är en fördel för karlar att kunna gömma sig bakom ett skägg. Även hos damer i högre ålder växer en liten mustasch, dock för ynklig för att gömma sig bakom.

Anders sa...

Gunnel: Första bilden är väl tagen i ditt kök i din penthousevåning i Malå. Men - vem skyller du den på?

Gunnel sa...

Bilden är tagen på Blekingegatan 2 i Stockholm där jag som nygift i tillbringade mina dagar i en andrahandslägenhet där jag tvingades hänga tvätten i det omoderna köket. Vem jag skyller på? Politikerna i Stockholm förstås. Inte ens då kunde de se till att unga människor fick en egen lägenhet