lördag 16 september 2017

Böjd flaggstång


Medan andra konstnärer slet med sina verk i månader tog en smart man och böjde en flaggstång och fick därmed all tänkbar uppmärksamhet.

Många hade en åsikt om den böjda flaggstången och kommentarerna flödade.

1. Flaggan böjer sig över ett Sverige i förfall.
2. Det är en skändning av den svenska flaggan.
3. Flaggan böjer sig i skam över vårt inhumana land.
4. Det är humor.
5. Ett fantastiskt konstverk som får en att tänka till.

Själv stod jag framför Kulturhuset i Stockholm, tillsammans med många andra och fotade verket. För mig är det bara en flaggstång som råkat ut för en olyckshändelse. Någon liten "Irma" har skadat stången som snarast borde bytas ut. Enligt mig hör konstverket till avdelningen "Kejsarens nya kläder."


Vad kallar man en person som går på hockey två gånger samma dag? Är han en fanatiker, nörd eller bara ett alldeles vanligt "fan?"


Fem spådomar om 2017 skrev jag på bloggen i januari. Endast en stämde tyvärr. Det var att sommaren skulle vara kortare än vanligt och att regnet skulle rikligt falla.

Hej!

2 kommentarer:

Anders sa...

Jag fick en gång bannor av fröken B L för att jag målat svenska flaggan till vänster om flaggstången i st f till höger. Jag var nog ganska vänstervriden redan då. Senare har jag vid närmare studier upptäckt att det faktiskt kan blåsa från båda hållen, så det så. Fröken B L hade fel, tycker jag än i dag.

Dina spådomar är inte att lita på. Inför 2017 frågade jag dig om kungahuset (du lär ju ha inside information) skulle "äla å sä na mair" under året (det gällde att tippa året i sanningsvittnet Folkbladet) Du sa att det inte var aktuellt med någon nyproduktion. Ack vad fel det blev! Nu får jag nog bara 12 i st f 13 rätt.

Gunnel sa...

Anders: En annan spådom var att Kinberg-Batra skulle sitta kvar, att Brynäs skulle stå som segrare i SHL, att NSD och Kuriren skulle gå ihop, och att inga kungabarn var att vänta. Så fel jag hade. Blir förresten ett nytt kungabarn nästa år också och nya spådomar.

Djupt beklagligt att jag lurade dig, kunde inte drömma om att Carl-Philip skulle vara så snabb. Du får nöja dig med 12 rätt, det är inte dåligt.