onsdag 18 april 2012

En klädnypas väg till berömmelse


Brodern tipsade om en artikel på nätet som handlade om ett konstverk kallat "Den stora klädnypan", som skall placeras vid Umeälvens strand så småningom.

Konstverkets mästare är från Turkiet och klädnypan finns i flera exemplar. Den som finns på bilden ovan pryder en park i Belgien.

Umeå kulturnämnd har betalat över 639.000 kronor för verket och en stiftelse har lagt till lika mycket pengar för klädnypan som kostar nästan 1,3 miljoner kronor. Man kan bara gratulera konstnären som gladeligen jublar på sin väg till banken.



Det här konstverket finns i Kulturens Hus och är någon sorts serveringsvagn gjord av kobajs.

Lena Adelsohn Liljeroth har ätit tårta på Moderna museet. Det låter oskyldigt men tårtan föreställde en stereotyp av en könsstympad naken svart kvinna som skrek när tårtkniven skar i henne. En skrattande minister som skär i en sådan tårta ger ett olustigt intryck, tycker jag och det är jag kanske inte ensam om.

Allt för nu!

8 kommentarer:

Yvonne sa...

Tyckte det var otroligt osmakligt av henne.Hur tänkte hon,eller tänkte hon inte alls?

Helena Högberg sa...

Klädnypan var dyr,bajsvagnen var ful och om tårtbiten kan jag bara säga otroligt smaklöst!!

Gunnel sa...

Yvonne och Helena: Det är sällan jag har tyckt att något varit så motbjudande som de skrattande damerna som skar av den skrikande kvinnortårtan.
Någonstans fanns det väl en avsikt att protestera mot könsstympning men det kom bort eftersom "tårtan" var gjord som en gammaldags karikatyr av en svart kvinna.

Anders sa...

Enligt en insändare i sanningsvittnet VF ska klädnypan finansieras genom att skolan ska ge barnen halva äpplen i st f hela.

Det finns ju mycket ogjort i den här förstorande konstformen. Vad sägs om hårnålar, häftstift. begagnade tuggummin t ex?

Gunnel sa...

Anders: Att skapa konst genom att förstora det som redan finns är så smart tänkt. Umeå är ju konsternas stad. Är det inte där man visat "den kissande damen" och en helt vitmålad tavla och funnit väldigt mycket symbolik och tanke i verken.

Anonym sa...

Är det sant det här med klädnypan, säkert att det inte stod skrivet 1 april? Min hemstad och allt...
Kobajsmöbeln avstår jag från och Lena Adelsohn Liljerot tycker jag ska packa ihop och gå hem för alltid.
Din vän i postluckan

Annica sa...

Det måste vara den dyraste klädnypan i hela världen, men lite häftig är den allt. Jag gillar den, men inte till det priset.
För kobajs finns bara en uppgift: Som gödsel.

Angående den omtalade tårtan så förstår jag tanken bakom, men inte skratten och flamset runt omkring.

Numera är den mesta konsten endast konstig.

Gunnel sa...

Men min vän i postluckan, visst ska vi åka till Umeå och titta på skapelsen.
Det kan inte vara ett aprilskämt eftersom det stod i VK bara för några dar sedan.

Annica: Dumt av Lena AL att inte bara gå därifrån utan att skära i tårtan.
Händelsen har verkligen väckt uppmärksamhet.