söndag 28 juli 2024

Folkligt och festligt


Favoritmotivet just nu är moln

Det regnade i Paris under OS-invigningen. Båtar på Seine förde idrottarna till arenan där elden skulle tändas. En vacker invigning, men för lång. Det tog en evinnerlig tid att få fjutt på OS-elden. Men OS började bra för vår del, vi har redan fått en bronspeng. Helt plötsligt älskar man Judo.
 


Solen sken i går när vi gick till Gültzauudden för att titta på det årligen återkommande "Konst i det gröna" där amatörer ställer ut sina konstverk. Folkligt och festligt som man brukar säga. Trevligt och trivsamt att träffa gamla bekanta som också var där för att titta.


Tavlan med blomster mot en blå bakgrund blev mångas favorit bland konstverken.


För många år sedan hände det att jag köpte någon enstaka tavla på Konst i det gröna. Bland annat den här som min dåvarande granne målat. Glada fikasugna runda damer och en tax.



Eller den här akvarellen som målats av grannens då 10-årige son. Konstverket kostade 50 kronor.

Jag avundas verkligen de som är skickliga på att teckna och måla. Själv hade jag en period där jag försökte måla akvarell. Frågade min granne, hon som målat de runda damerna, vad hon tyckte om min tavla med en gulgrön citron som låg och vickade på ett fat och som jag lagt ner så stor möda på. Riktigt fint tyckte jag. Hon tittade länge och letade ord som var ärliga och samtidigt inte skulle såra. Hon sa till slut: "Du har i alla fall använt rätt papper." Jag har länge haft roligt åt den kommentaren och akvarellmålandet blev inte så långvarigt.











 

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Ler stort åt dina sista rader och tänker osäkt på något liknande! Pv hade tillsammans med sin kompis (bådas fruar hade lämnat dem) försökt sig på akvarellmålning. Motivet var stranden på den danska ön Anholt och med många master med i motivet. Detta mästerverk förärade han sin äldre bror och under ett besök hos honom långt senare, upptäckte han att tavlan hängde på väggen - på väg upp till övervåningen -, men sen hängde ju upp och ner! Sen var det slutmålat för hans del.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annica sa...

Tänka sig att det i år var årgång 48 av `Konst i det gröna´. Och fortfarande en fantastisk publikmagnet och folkfest. Evenemanget brukar dessutom, oftast, ha vädergudarna på sin sida.
Tavlan med blommorna mot den blå himlen skulle jag gärna ha hängt på någon vägg härhemma. Den är jättefin.

Gunnel sa...

Elisabet: Ha-ha! Det var ett jobbigt motiv och brodern måste ju ha gillat det eftersom han hade det på väggen även om han inte förstod vad som var upp och ned. Sånt kallas konst!

Gunnel sa...

Annica: Konst i det gröna är på rätt plats just nu och hoppas att utställningen får fortsätta att vara där.
Synd att jag inte minns vad konstnären hette och inte heller frågade vad tavlan kostade. Själv har jag inte väggar för fler tavlor.

Nahide sa...

För några är sedan hade vi skickat ett förslag till kommunens "förslagslåda" och önskat om en event likt Luleås "Konst i det gröna" även här på Schtaan. Det är synd att de inte nappade på det. Men nu idag läser jag i Norran att nästa sommar ska vi tydligen få den vandrande konstutställningen "Wallstreet Festival" där ingår även en del lokala konstnärer som visar upp sina alster. Eftersom vi är så utomordentligt internationella numera (vi har ju den årliga "Streetfood"-festivalen också gubevars), kan vi förstås inte kalla den "Konst i det gröna". Fint ska det vara!

Gunnel sa...

Nahide: Schtaan börjar verkligen bli internationell. Låter väldigt nobelt med "Wallstreet Festival" och är säkert kul att titta på konsten. Undrar hur långt norrut den vandrar?