lördag 15 juni 2024

Födelsedagar och lite flumprat


Det har varit en fin vecka vädermässigt med sol och vackra moln som gett en och annan regnskur.

För 60 år sedan, en tidig och vacker lördagsmorgon åkte maken och jag in till Luleå lasarett och några timmar senare var vi föräldrar. Det märkliga är att jag idag minns den tidiga morgonen så väl, medan min man hävdar att vi åkte in kvällen före. Karln har förstås fel, men som vi alla vet, karlar har rätt att ha fel.



Bilden av sonen och hans döttrar är 10 år gammal och från den dag han firade 50. Idag går äldsta dottern på universitet och har flyttat hemifrån till en dyr studentlägenhet, hon måste jobba intensivt på sin "lediga" tid för att betala hyran. Den yngsta dottern går första året på gymnasiet. Sonens 60-årsdag firas i Prag. Om 5 år är han 70, så snabbt går tiden när man blir äldre.



I mitt nästa liv ska jag satsa på politiken. Kämpa för att unga människor ska ha råd att flytta hemifrån innan de fyllt 30 och att föräldrar till förskolebarn ska ha möjlighet att jobba 75 % med full lön. Det är frågor som dagens politiker inte ägnar många tankar åt, så fullt upp som de har med försvar och annat superviktigt.

Tyvärr faller det hela på att jag inte tror överhuvudtaget. Varken på ett nytt liv eller någon Gud. När livet är slut hamnar man i jorden och sen är det över för alltid. Men det är förstås också bara en tro.

 

11 kommentarer:

Monica sa...

Tycker det låter bra att du ska satsa på politiken ... Och så sant, så lite eller inget det skrivs om verkligheten. Tyvärr tror barnlösa att universitetet är något bortskämda unga glider igenom på ett bananskal och får allt.
Önskar de unga lycka till med studier och allt, varenda en och många fler behövs inom många yrken för att allt inte ska fallera.

Trevlig helg och roligt att fira i vackra Prag för sonen.

Elisabet. sa...

Och jag försöker klura ut hur det går till att han fyller 60 år idag och om fem år blir han 70 ...? Grattis till jubilaren - den för mig okände - och till er som föräldrar! Och blir du politiker som din far, kan jag nog tänka mig att ge dig min röst!

Elisabet. sa...

Svar 2: Men du kanske tänker att sååå himla fort går tiden? Jag tänker att den går ännu fortare. Så här i utförslöpan gäller det att hålla i sig .., dagar, månader och år formligen rusar iväg!

Gunnel sa...

Monica: Tack för lyckönskningarna och trevlig helg till dig med.

Gunnel sa...

Elisabet: Såg att han fick en gratulation där det stod att på 5 år till är du 70, med tanke att det känns som om tiden går allt fortare ju äldre man blir. Man är verkligen i utförslöpan och numera går ett år på en månad.

Nahide sa...

Enligt vår moderna, trendiga tideräkning är 70 den nya 50. Med den logiken fyllde Peter bara 40 år och du är en pigg 60-plussare. Hav tröst!

Gunnel sa...

Nahide: Olika dagar, olika åldrar. Ibland väldigt gammal, ibland lite yngre. Tror att det var Amelia Adamo som myntade den trendiga tideräkningen. Hon gillade inte att kallas äldre och vara isolerad under pandemin.

Bert Bodin sa...

Att tiden går fort inser man också, när systersonen, som man bytt blöjor på fyller 60.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Man börjar förstå att ett långt liv är är ganska kort.

Annica sa...

Varmt grattis till födelsedagsbarnet men även till föräldrarna som har förmånen att kunna fira sin 60-årige son. Tyvärr inte allom givet.
I vårt nästa liv ska jag rösta på dig. Förutsatt förstås att du tycker som jag. ;)

Gunnel sa...

Firarfamiljen verkar ha det bra, trots 30-gradig värme. De åker hem i morgon till lämpligare temperaturer.

Tror dessvärre inte att jag existerar i något nytt liv. Men tack för den tänkta rösten i alla fall.