lördag 8 juni 2024

Är du farlig i trafiken?

Tyngd av blomning

Ur engelsk körkortsbok från 1920:
"Det som vållar det största bekymret är dock lekande barn och nervösa kvinnor. Damer är lika svåra som barn, ty vid hornsignal tappa de helt koncepterna. Att de efter tre fjärdedelar av gatan utan vidare vända för att nå den gångbana de nyss lämnade är inte sällsynt. Ja flera gånger kunna de springa fram och tillbaka framför bilen. Stanna då, och se till att de komma upp på gångbanan! Handla i övrigt som vid möte av spårvagnar."


Mina rader på facebook 2013:
"Det är inte riskfritt att befinna sig på gatorna runt Luleå just nu. Jag ska för första gången testa nya bilen med automatväxel."

Men det kändes inte alls bra att köra nya bilen och co-drivern var snål med beröm, så där och då bestämde jag mig för att sluta köra bil. En annan orsak var hyreshusets garage med sina många stolpar och trånga bilplatser.

Senare i år ska både min hälft och jag förnya våra körkort. Jag kommer att skicka tillbaka mitt, det duger inte ens som legitimation längre.

Min man 87 år gammal kommer att förnya sitt körkort som då gäller i 10 år, ifall han inte blir sjuk och läkare säger något annat. Idag har han god syn och hörsel och ett gott förstånd i behåll. Han är en säker chaufför och väl medveten om att åldern gör att ens reflexer försämras.


Ledsen fågel frågar sig varför ingen vårdar ankdammen.

Man blir lite förvånad över att Trafiksäkerhetsverket inte ställer högre krav på den som får tillstånd att köra bil. Till exempel borde man efter en viss ålder behöva förnya sitt tillstånd att köra bil vartannat år och dessutom kolla upp hälsan. Det är ingen åldersdiskriminering utan helt nödvändigt. En gammal person vill inte alltid förstå när det är dags att lämna över ratten.



Men, som vi alla vet är det inte gubbarna och tanterna som orsakar flest olyckor. Det är grabbarna, de unga och odödliga, som ännu inte fått hjärnan att fungera optimalt som är farligast i trafiken.

 

21 kommentarer:

Monet sa...

Nu när vi flyttat till ett seniorboende (som är precis som ett vanligt lägenhetsboende med skillnaden att alla här är över 65 år) kan jag inte låta bli att både förvånas och förskräckas över de äldre hyresgästernas körförmåga. Många här är också 80+ och kör uppriktigt sagt som skrutt. Och ibland helt livsfarligt. Man parkerar kors och tvärs, lägger i backen istället för att köra framåt, kör upp på trottoarkanterna och skaver däcken, rusar motorn vid start och har noll koll på vad som händer runtikring. Man går med rollator, kryckor, käppar och annat stöd och tar sig med möda in i bilen, för att inte tala om medpassagerare som, förstås med motorn igång tar evigheter på sig att komma in på passagerarsätet, men väl där kör man sen båda rätt ut i den vanliga trafiken.

Jag tar mig för pannan varje dag här och vågar inte släppa ut vår katt i närområdet som vi hade hoppats. Min man är också 80+ men har haft nylig stroke och efter det medicinskt körförbud i 3 månader och ska i sommar gå igenom test på Trafikmedicinska Institutet. Han är, som din man, en skicklig och van bilförare, har tävlingskört sen unga år och haft bilar som hobby livet igenom. Men, hans läkare säger: det handlar inte om det: reaktionsförmåga, omdöme, syn och hörsel plus andra perceptionsförmågor som bara kan avgöras via tester avgör om du kan och ska fortsätta att köra bil. Med en biltokig man i 35 år som alltid velat köra har min egen bilkörningsförmåga (som var erkänt bra) legat i träda så många år att jag på egen bekostnad ska ta ett par körlektioner för att se var jag ligger innan jag ger mig ut på gator och vägar igen. Annars är det bara att sälja bilen som dessutom kostar skjortan med parkering, försäkring, service och drivmedel. Man får inse att var sak har sin tid. Heder åt dig som gjort det!

Monica sa...

En kompis har en doktorsavhandling i ämnet och både ovanligt och lite känsligt kanske då den skrevs att forska i detta. Minns jag rätt så var de stora problemen dem som Monet nämner även om det finns mängder med problem idag av annan art, köpta körkort, droger m m.

Men precis vad som händer, gammal man kör ut mot väg där det är stopplikt, lägger in backen så bilen far i fart mot vår med någon cm kvar. Och vi parerade, tack och lov vi hann, men hade inte gått om någon stått bakom. Väldigt obehagligt.
Och hos tandläkaren där det är brant uppförsbacke la den gamla kvinnan i backen (lämnat bilen) så att bilen störtade utför, in i bostadsområde och kraschade både staket och bil där. Över en gata också innan det bostadsområdet och ett mirakel ingen kom där. Som tur var hade pappa med liten pojke precis hunnit över gatan till tandläkaren. Det var extremt nära dem. Och det blev svårt att förhöra henne. Knappt jag vågar åka upp där när jag ser bakändan på en bil.

Elisabet. sa...

Vi hade en äldre-äldre kvinnlig kund som körde rakt in i butiksväggen så att hyllorna bara dråsade i golvet och det blev ett elände. Kvinnan gick sedan obekymrat in i butiken och promenerade omkring med kundvagnen - kanske chockad - kanske ville hon inte visa att det var hon som hade lagt i fel växel och fått upp fart?
Hos vännerna i Ekerö lade en äldre-äldre herre också i fel växel när han skulle backa ut ur garaget. Han lyckades köra genom och rasera tegelväggen, men fortsatte in i nästa garage (kedjehusområde) och raserade den väggen också.
Och en bekant till mig, kvinna över nittio, skulle backa ut ur garaget, men hade glömt att bagageluckan stod uppfälld. Ja, ni kan ju tänka er. Hon förlorade dock körkortet bums och mannen i det första exemplet sade själv till grannarna att nu var det färdigkört.

Elisabet. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bert Bodin sa...

Jag pläderar för att obligatorisk körprov borde gälla alla, när det är dags att få nytt körkort. Det kommer många nymodigheter ute i trafiken, ny vägskyltar m.m.

Gunnel sa...

Monet: Du har helt rätt i att var sak har sin tid. Bor man dessutom i en stad eller tätort klarar man tillvaron utan bil ganska enkelt.

Gunnel sa...

Monica: Olyckor som sker för att föraren missar stopplikten lär vara de vanligaste där äldre förare är inblandade.

Gunnel sa...

Elisabet: Äldre förare kan verkligen ställa till det. Men det gjorde även jag som medelålders. Körde hemifrån fast motorvärmarsladden satt fast i vägg och bil.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Ett bra förslag. Det borde vara obligatoriskt.

Monet sa...

Ni minns säkert alla den gräsliga olyckan nyligen där ett äldre par nyligen körde rätt av färjan i Furusund, bilen sjönk som en sten och de drunknade tragiskt. De var 70+, säkert trötta efter en flygresa och körning från Arlanda hem till vår ”gamla” hemortsö Yxlan där de också bodde. Vi har säkert kört av och på den färjan tusen gånger och vet att man bara inte brakar rätt igenom rampen på den. Det var inget fel på färjan och inte på bilen heller. Teorin är just att den som körde förväxlade gas och broms - bilen tog ett veritabelt skutt rätt ut i vattnet med rusande motor och olyckan var ett faktum.

Här i vårt nya område kommer en riktigt gammal dam flera gånger i veckan och hämtar en väninna som bor här. Bilen har två helt sönderrepade framskärmar och man förstår verkligen varför. Noll och ingen avståndsbedömning och hon kör fram till det är 40 cm kvar till vårt insynsskydd på uteplatsen. Upp på trottoarstenarna och när hon sen ska backa för att komma runt vår lilla rondell lägger hon ratten åt fel håll, kommer förstås snett och dunsar baklänges i nästa rabatt och mejar halvt ner växterna där. Jag är livrädd att hon ska göra en ”furusundare” och köra rätt in i vårt plank - när du Elisabet pratar om att tegelväggar rasar är man ju dödens lammunge bakom ett enkelt träinsynsskydd. Frågan är vad man kan göra - sånt här är ju superkänsligt men hon borde tas ”ur trafik” snarast innan något riktigt allvarligt händer. Kan man ta reg-nummer och prata med polisen tro?

Gunnel sa...

Monet: Damen borde skaffa färdtjänst. Hon verkar farlig både för sig själv och sin omgivning.

Lennart sa...

Nu är det så dyrt att ta körkort att många inte har råd utan att ta lån. Vad skulle obligatoriska körprov kosta om det alltid skulle göras vid körkortsförnyelse. Har nyss förnyat körkortet Och eftersom det inte finns någon fotograf i Malå så förväntas jag köra till trafikverket någonstans för att få köpa ett körkortsfoto. Nu går det visst att beställa vi data till okänd kostnad. Enligt statistik så är det inte äldre personer som orsakar de flesta olyckor. Har mycket positiva upplevelser av äldre bilister. De flesta sköter sig mycket bra.
Håller hastighetsbestämmelser exvis vilket inte är så vanligt bland yngre.

Annica sa...

När jag för något år sedan skulle förnya mitt körkort (med ABCE-behörighet) så valde jag att inte göra det. Med sviktande hälsa, bl.a. uschligt hjärta, så kände jag att det var dags att tacka för mig ute i trafiken. Jag ville absolut inte riskera att ställa till någon olycka.
Sedan tror jag inte det bara är åldern som avgör hur bra, eller dålig, man är som bilförare. Det finns skickliga, och urusla, chaufförer i alla åldrar. En del människor blir faktiskt aldrig bra på att köra bil. De har det bara inte i sig. Alla är vi talangfulla på olika sätt. Dock, ungdomligt oförstånd har orsakat mycket elände.

Gunnel sa...

Lennart: Äldre är nog oftast bra bilförare, men en och annan gamling fattar inte när det är dags att lämna in körkortet. Syn- och hörselkontroll mellan körkortsförnyelserna och lite läxa på trafikregler och skyltar skulle inte bli så kostsamt. Nu kräver man ingenting, vilket betyder att jag kan ge mig ut på vägarna några månader till. Nej, förresten jag skulle inte ens ta mig ur garaget utan att åstadkomma skada, ha-ha!

Lennart sa...

Gunnel: Vet du vad en timme på bilskola kostar? I övrigt så har de flesta äldre glasögon och optikerna skickar remiss till ögonläkare om det inte är bra. Nä, vi har nog med regler och bestämmelser om allting snart. Vad kommer från EU snart, titta bara på bilprovningen där folk kan få köra 20 - 40 mil för att få bilen besiktigad. Jag bor inte i Stockholm och har varken
bilprovning, ögonläkare eller trafikverket om hörnet. Mera frihet åt folket !

Gunnel sa...

Annica: Körskicklighet är säkert en talang som alla andra. Men har man som du behörighet för lastbilstrafik är det väl inte 10 år mellan körkortsbyten. Dessutom måste väl man uppvisa läkarintyg på att man har god syn. Extra viktigt för de som framför en massa ton på vägarna.

Gunnel sa...

Lennart: Du måste bli valarbetare, du har ju talang. Dessutom är det så uppfriskande med olika åsikter. Vet förstås att när man bor i Malå ligger inte allt så nära, landsbygden är rätt bortglömd när det gäller bilprovning, läkare, optiker och en massa annat.

Alldeles nyss fick folket löfte om mera frihet. Man ska kunna sälja hemgjorda drycker direkt från gården.

Monet sa...

Jag håller med Lennart. Gillar heller inte generella påbud, i synnerhet inte ålderistiska sådana. Det här med körförmåga upp i åren är så pass individuellt att det inte går att avgöra med enkla prov. Jag har nu via min mans erfarenheter och övriga insikter om vad som händer i det här sammanhanget när man blir äldre förstått att det inte alls bara handlar om syn och hörsel som ju är lätt att testa. Man är generellt förlångsammad i allt - rörelser, reaktionsförmåga, möjligheter att snabbt uppfatta trafikmönster. Man tappar bort förmågan att se ”döda vinkeln”, rödljusomslag, plötsligt uppdykande fotgängare eller barn. Avståndsförmågan blir helt annorlunda - man skrapar i andra bilar, får svårigheter med fickparkering, kör upp på eller för nära trottoarkanter, klarar inte längre att backa eller lägga om ratten korrekt. Mörkerkörning blir nästan omöjlig. Rusar motorn och kör med kopplingen halvt nere eller skrapar växellådan för att man inte trycker ner den tillräckligt. Får ryckiga motorstopp och kör generellt alldeles för långsamt, ängsligt och i ojämn fart och utgör bara genom det en fara för andra. En del far ju dessutom ut i fel riktning på motorvägar - det är undantagslöst äldre personer som gör sånt. Listan kan göras ännu längre - här i vårt område ser jag dagligen och med förskräckelse hur de äldsta hyresgästerna beter sig bakom ratten. Ingen verkar varken ha självinsikt eller någon som säger ifrån att det är dags att lägga bilnyckeln på hyllan. Jag vll återigen ge dig en eloge Gunnel för att du i tid insett detta, även om det beslutet förstås underlättas av att du har en man som fortfarande kör. Men som troligen inte heller ska göra det särskilt länge till, precis som min tidigare eminente bilförare!

Nahide sa...

Såg att Duplantis höll på att missa kvalet p g a Rom´s kaosartade trafik. "Alla kör som galningar", fräste han. Då tänkte jag på Lennart´s ord om mindre regler och mer frihet åt folket. Det är sant att det inte går att lagstifta vett i människor, men dessa tråkiga bestämmelser fyller ibland en funktion. Människosläktet har annars en tendens att överskatta sitt eget förträfflighet; särskilt i vår "kan själv och jag först"-kultur. De flesta blir gärna "the king/queen of the road" så fort de hamnar bakom en ratt. Mitt specifika irritationsobjekt är för tillfället de små fjunen med trimmade EPA-traktorer.

Gunnel sa...

Monet: Håller mina stränga ögon på min man och kollar noga hans körskicklighet. Än så länge är han fullt godkänd.

Gunnel sa...

Nahide: Han klarade kvalet galant vår Duplantis trots problem i Rom-trafiken. En gång för länge sedan kom vi till Toronto och Nisse tvingades köra sin mosters bil i rusningstrafiken i miljonstaden. Men så vänligt och trevligt som Toronto-borna hjälpte och släppte fram sina medtrafikanter så blev det inga problem. I våra städer hötter gärna bilförare näven åt den som kör fel.