fredag 24 maj 2024

Vem ska man tro på?


I veckan fick jag mitt röstkort som visar att jag är nummer 19 i valdistriktet Gültzauudden-Norra hamn, vilket betyder att det endast är 18 personer som
 är äldre än mig inom distriktet. En av de äldre är min man som bara har 14 gamlingar före sig.



Gültzauudden är ett så svårstavat ord att inte ens Valmyndigheten klarar av det. Namnet kommer från herr Gültzau, vars företag byggde segelskutor på området i början av 1800-talet. Numera är udden en naturpark med motionsslingor, gammelskog och badplats. Där kan man löga sig i Luleälvens klarblå iskalla vatten som lugnat ner sig efter att på sin färd från fjället fixat cirka 10 procent av Svea rikes elproduktion. 



På väg in bland gammeltallarna.



Kvällsdopp vid badstranden.

Enligt de valkompasser som jag testat är jag Socialdemokrat eller Moderat vad gäller EU. Jag har troget röstat i vartenda val sen jag var 21 år. Sällan bytt parti, vilket betyder att jag hade rätt redan från början eller att jag är en gammal tjurskalle som ingen eller inget rubbar på.

Idag skiner solen och på min väg från frissan såg jag glada soldyrkare lite varstans och när jag passerade Bistron kom en ljuvlig doft av nybakade bullar. Livet har sina ljusa stunder.



 

14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Så otroligt vacker bild, den där första!!! Underbar!

Gunnel sa...

Elisabet: Så glad över utsikten från min balkong som ständigt skiftar under sommarhalvåret.

Bert Bodin sa...

Jag undrar hur många varianter av stavning av Gültzauudden jag sett. Men oavsett stavning så gillar jag denna oas. Vinter som sommar.

Bert Bodin sa...

.. glömde att kommentera första bilden. Det var tydligen läge för sådana utsikter igårkväll. Jag har en liknande på min blogg.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Såg din fina bild från i går. Gillar också Gültzauuden, brukar gå dit tidiga varma sommarmorgnar och bara njuta av tystnaden, verkligen en oas för Luleborna.

Bert Bodin sa...

Hihi - kul att inte ens du kunde få till den där udden.

Gunnel sa...

Ha-ha, så det kan bli. Inte ens jag är perfekt, men visst var det en alldeles ny variant av stavningen.

Bert Bodin sa...

Aldrig sett förut! 😊

Nahide sa...

Urrkk!! Vilket av de siffror som finns på röstlängden visar åldern? Har olika siffror på 4 rutor, och med tanke på att jag tillhör en valdistrikt med två rejäla äldreboenden, borde jag fått åtminstone ett femsiffrigt nummer, tycker jag. Varken 24 eller 82 ger mig glädjefnatt. Inte 258 eller 385 heller för den delen. Jag som tillhör det unga gardet i området!

För övrigt har jag redan förtidsröstat i fredags när jag var på stan och gick förbi Stadshuset. Det finns ingen anledning att vänta med det, man kan ju bli överkörd och dö när som helst.

Norrbottningar är ett självplågande folk. Min favorit oas är promenadstråket mellan Nordanå och Kyrkholmen heter "Kärleksstigen", kort och gott.

Annica sa...

Elisabeth har helt rätt: Första bilden är mycket vacker.
Vad sägs om att förenkla stavningen av Jyltsaudden. ;)

Gunnel sa...

Nahide: Sista siffrorna om jag minns rätt. Enig med dig om att du fortfarande ung och säkert har ett tresiffrigt nummer. Vi har förtidsröstat i dag och förvånades över hur många olika partier som hoppas på röster. Några har man inte ens hört talas om.

Vi norrbottningar är ett kärvt släkte. Inga kärleksstigar på våra promenadrundor.

Gunnel sa...

Annica: Det blir många foton av fina solnedgångar.

Gamle Gültzau gillar inte alls ditt förslag. Inte jag heller.

Elisabet. sa...

Men jag förstår inte .., såväl du som Valmyndigheten har ju stavat Gültzauudden likadant? Eller ser jag dåligt?

Gunnel sa...

Elisabet: Valnämnden har skrivit s istället för z. Men du har stavat rätt.