fredag 3 maj 2024

Ett hopkok från veckan som gick

Årets första solnedgång över Norra hamn

Solnedgångarnas tid är här och snart har vi öppet vatten. Nu och några månader framåt har vi en fantastiskt vacker utsikt som vi verkligen njuter av.



Satt härhemma vid köksbordet och funderade på hur jag skulle göra med min starroperation. Låta Regionen betala en Stockholmsresa med flyg, taxi, hotellrum och medföljande karl, eller själv bekosta en starroperation hemma i stan hos privat läkare. Kostsamt naturligtvis, men tryggare med hemmaplan. Det hela löste sig plötsligt när mobilen ringde. Det var från Sunderby sjukhus och jag fick en tid för operation redan kommande vecka, på onsdag. Man hade lyckats få tag på en "operatör." Det meddelandet kom i rättan tid,  men visst känner jag en viss oro för rotandet i mitt enda fungerande öga.



Min man fick ett mobilsamtal i veckan där någon okänd sa ungefär så här: "Det är från Apotea. Du måste komplettera din beställning hos oss på 24.000 kronor." Min man tryckte omedelbart bort samtalet. Han har aldrig beställt något hos Apotea och vi kan bara gissa vad resten av samtalet skulle handla om. Men vi misstänker medveten ondska och "lurendrejeri" bakom samtalet.



Det är fredag och vi hade en tanke om att gå på Ebeneser och lyssna till musik, men nu isolerar vi oss i lägenheten för inget virus får komma i min väg förrän efter nästa onsdag.

 

12 kommentarer:

En vanlig man sa...

Det är så tråkigt att man skall vara på sin vakt för alla som vill stöka till det för en. Just ju är det återigen tjöt i telefonen från mobiloperatörer, visserligen inget bedrägeri kan jag tror, men tråkigt är det.

Monet sa...

Man kommer inte att ”rota” i ditt öga. Om du har gjort en starroperation förut så vet du ju att det är ett väldigt enkelt ingrepp, smärtfritt och snabbt och med omedelbart positivt resultat. Grattis till dig och Lycka till!

Elisabet. sa...

Hur dum är dom här bedragarna som ringer upp? Hur många har beställt apoteksvaror för 24 000:- ??? (Ja, kanske fler än jag tror, men då går väl högkostnadsskyddet in?). Rejält höga straff borde det vara för såna här banditer. Jag finner inte en ENDA förmildrande omständighet när man försöker lura av människor pengar eller annat.

Bert Bodin sa...

Grattis till starroperationen.

När min mamma gjorde en sån, var hennes reaktion lite förvånande:
"Men guuu - man ser ju alldeles för mycket!"

Gunnel sa...

En vanlig man: Idag måste vi vara misstänksamma mot allt. Det behövde vi inte tidigare.

Gunnel sa...

Monet: Tack! "Rota" var en överdrift och jag hoppas att det blir precis som du säger.

Gunnel sa...

Elisabet: Fruktansvärt att det finns människor som bara jobbar med att lura och förstöra för andra. Men tydligen går det utmärkt eftersom det aldrig tar slut. Empatilöst och oförlåtligt av bedragarna och tragedi för de som drabbas.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Jag kommer nog med samma kommentar som din mamma. Man kanske åldras onödigt mycket och hemmet är inte i det fina skick som man tror.

Nahide sa...

För några månader sedan fick jag ett SMS från SEB. Det hade kommit pengar från utlandet till mitt konto och jag behövde bara verifiera vissa uppgifter för att fullborda transaktionen. Vilken tur! Särskilt med tanke på att jag inte äger ett konto i den banken. Så jag raderade meddelandet direkt och ringde till SEB:s Kundservice för att varna. De var tacksamma för att jag rapporterade det, -och mycket uppgivna, lät det som. Det händer tydligen dagligdags. Länge leve tekniken som blomstrar med stormsteg.

Håller alla tummar, fingrar (och allt annat jag kommer åt) för ett smärtfritt och lyckat ingrepp på onsdag. Lycka till!

Gunnel sa...

Nahide: Bovarna har tydligen ingen koll på vilken bank man har. Det måste vara lönande att lura folk eftersom de håller på men katastrof för de stackare som förlorar pengar. Känner till två personer som drabbats.
Tack för uppmuntran inför starroperationen.

Annica sa...

Vi gamlingar är uppfostrade till att helst tro alla om gott och att vara artiga mot folk. Alltså är vi perfekta måltavlor, riktiga "sitting ducks", för dessa hänsynslösa lurendrejare. Jag blev ju uppringd från "Elgiganten" (haha!) att någon köpt en TV i mitt namn och den var inte betald. "Go to hell!" sa jag och lade på luren. Artig och vänlig är jag mot människor som förtjänar det.
När din lyckade starroperation är gjord kommer jag att vara VÄLDIGT avundsjuk. Jag skjuter ju fram min trots att jag får allt svårare att klara mig. Jag brukar vara rätt tuff när det gäller allehanda ingrepp men känner stor oro och motvilja till att man ska "rota" just i mina ögon. Det räcker med de laserbehandlingar jag varit med om.
Kära vän, jag önskar dig allt gott på onsdag! Håller tummar och tår!

Gunnel sa...

Annica: Tråkigt att det blivit ett problem att tro gott om sina medmänniskor. Idag vet vi att vi måste vara misstänksamma mot allt och alla och det är mot vår natur.

Tack så mycket för lyckönskandet. Lika bra att få starroperationen gjord. Ska försöka vara saklig när jag berättar om onsdagen.