fredag 11 augusti 2023

Vaken och pigg mitt i natten


Sitter uppe mitt i natten med en kopp te och två digestivekex. Ibland vill sömnen inte infinna sig och de nätterna får inte bli alltför tråkiga. Man kan  se på teve, lösa korsord eller läsa en bok. En vaknatt skadar ingen, det är farligare att oroa sig för att man inte sover tillräckligt. Jag sitter bekvämt i gamla soffan i vår trea på 75 kvadratmeter och betalar efter sista höjningen "bara" 8000 kronor i månaden Med garageplatsen inräknad blir det dryga 9000 kronor vi får lägga ut varje månad. Den här lägenheten är min sista självvalda plats på jorden. Hyran är nog ganska normal för en hyrestrea så nära centrala stan. Men jag är tacksam att vi är två om kostnaden



Ägnar några nattliga minuter åt Nextory. För 179 kronor i månaden kan man välja bland hur mycket böcker som helst och i alla tänkbara genrer. Jag har nyligen i 20 timmar lyssnat till Ulf Lundell och hans "Vardagar." Den är skriven i dagboksform där han beskriver sin tillvaro under pandemin, samtidigt som han iakttar vad som händer i Sverige och omvärlden. Han är irriterad på politiker, Camilla Läckberg, Melodifestivalen och mycket annat. Boken är bra, den är underhållande och jag ger den en fyra. Efter Lundell lyssnade jag till Lena Anderssons bok "Koryfeérna," Den var underlig. Beundrar mig själv för att jag lyssnade till slutet, kan bero på att den bara var 6 timmar lång. Nästa bok måste bli bra, jag satsar på någon man kan lita på och det får bli Håkan Nesser.

Vad mer kan man göra en vaknatt som den här. Jo, man kan skriva sitt 1.361:a blogginlägg och nu är det gjort.

Godnatt!

 

8 kommentarer:

Elisabet. sa...

Har delvis läst Ulf Lundells dagböcker och tycker om dem, fastän jag aldrig varit någon större fan av hans musik. Håkan Nesser tycker jag däremot inte man kan lita på. Ibland så underbart bra, andra gånger inte alls!
Skönt med någon som inte hetsar upp sig så för bristande sömn. Har ända sedan tidig ungdom haft svårt att sova (mellan varven) och det lär kanske förkorta livet, men det är väl helt enkelt så jag är funtad? Och när man inte har några tider att passa ., inget arbete att ge sig av till, spelar det ju ingen större roll ,-).

Gunnel sa...

Elisabet: Fick bara för mig att jag skulle prova en Lundell och blev positivt överraskad. Har börjat med Nessers "Det kom ett brev från München, jag gillar hans Barbarottiserie.

Sova kan man ju inte göra på befallning, det blir som det blir, men när man inte längre har ett jobb så kan man ju tupplura när man känner för det.

Annica sa...

Den där paraplykillen J. Blund sköter inte alltid sitt jobb. Vilket du och jag och många andra konstaterar ganska ofta. Känner så igen mig i det Elisabet skriver; redan i barndomen hade jag svårt att somna emellanåt. Och det har ju inte blivit bättre med åren. Men som pensionär behöver man ju aldrig riskera att tuppelura på jobbet. Händer det i TV-fåtöljen är det helt okej. ;)
Som enbo är jag väldigt tacksam över att min hyra bara är hälften av er. :D

Gunnel sa...

Annica: Glad att John Blund skötte sitt jobb när jag hade en arbetsdag framför mig. Nu spelar det ingen större roll om man har någon enstaka vaknatt.

Det bästa boendet har man nog i äldre välskötta bostadsrättsföreningar. Låg insats om man köpte för länge sen, låg hyra och dessutom en rejäl slant över när man säljer.

Bert Bodin sa...

Tack för boktips. Kanske blir det min nästa, när jag nu hoppade av Valérie Perrins Färskt vatten till blommorna, eftersom den tråkade ut mig, efter 400 sidor.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Tappert kämpat med en tråkig bok. Jag tycker att man ofta blir besviken på omtalade och prisade böcker.

Nahide sa...

Har just börjat med den första boken i Barbarotti-serien, "Människa utan hund" från 2006. Är lite efter min tid, som vanligt. Har alltid gillat Nesser, men det blev inte av att läsa något av honom efter Van Veeteren-böckerna. Det blir en mumma för själen efter några snabberättade, actionladdade deckare med bloddrypande mordhistorier på rad. Han har ett ljuvligt lättsamt språk, Nesser.

Gunnel sa...

Nahide: Då har du mycket att se fram emot. Gillar verkligen hans böcker om Barbarotti. Nu har jag lyssnat till hans senaste, hoppas bara att det inte är den sista.