fredag 25 augusti 2023

Man har alltid en anledning till att fira

24 augusti 21.15. Mörkertiden är nära

Jag går in i butiken "Normal" i centrala stan för att köpa schampo. Förvånas och förundras inför det enorma utbud som vi kvinnor/tjejer/fruntimmer har att välja på. Här finns allt för att förändra, dölja och förbättra det som naturen gett eller inte gett oss. Vi är oftast felskapta och dessutom finns en förfärande risk för att vi kan bli rynkiga. Gud sig förbarme! Varenda salva beskrivs som antirynk.  Denna lögnaktiga anti-skrynkel-reklam pågår ständigt trots att vi alla vet att det enda som hjälper mot rynkor är dålig syn. Männen klarar sig bättre, de är nästan perfekta redan från början. En kam och en deodorant och sedan är mannen redo att gå ut i samhället.



Min perfekte man och jag har i dagarna känt varandra i 65 år. Han hade fått ett lärarvikariat i Malå, det var sådan kris på lärare att till och med nybakade studenter fick kliva direkt in i jobbet. En lördagskväll i slutet av augusti 1958 åkte han med en kompis till en logdans i Tjärnberg. Samma kväll rattade jag mina föräldrars röd-vita Opel Rekord till samma logdans och träffade där lärarvikarien som var en suverän dansör. Tycke uppstod som man säger och det blev vi. Flyttade från liten ort till storstad och sen till den perfekta staden. Där bor vi nu, 65 år efter logdansen i Tjärnberg.



Det finns alltid en anledning till att fira brukade min bror Anders säga. När man fyller jämna dagar, när det går bra för hockeylaget osv. Därför firar jag idag att jag lyssnar till bok nummer 300 i Nextorys bokutbud. Det är Nextory som sköter statistiken och min bok nummer 300 är skriven av T M Logan och heter "Svärsonen", en ung man som alla älskar utom svärfadern som tror att dotterns pojkvän är ett hår av hin.
Bli inte alltför imponerad av mina 300 avlyssnade böcker. Statistiken avser 4 år.

 

5 kommentarer:

Elisabet. sa...

Den perfekte mannen i all ära (han ser ut som en snäll herre …), men vilken utsikt ni har! Och grattis till 65 år .., det är inte illa! Dansar ni ännu? /Elisabet

Elisabet. sa...

Ps. 300 böcker på 4 år!!! Hinner du med nåt annat? 75 böcker per år! Ds,

Gunnel sa...

Elisabet: Det är slutdansat hos oss, vi sitter stilla och tittar på utsikten numera. Jag lyssnar på böcker och det gör man så bra till matlagning och städning. Lägga sig och lyssna kan man inte göra, man somnar lätt.

Annica sa...

Och i kväll kan vi fira Mondo som återigen är världsmästare i stavhopp. Den pojken är trevlig, envis, målinriktad och en fantastisk vinnarskalle. Jag är säker på att han kommer att slå nya världsrekord, även om det inte blev just denna dag. Grattis Mondo!
En liten undran: Vad pysslar maken med när du (otillgänglig?) befinner dig i böckernas värld? ;)

Gunnel sa...

Annica: Grattis till oss som har Mondo. Han är fantastiskt duktig, en kille som inte blir nervös bara för att han bär favoritskapet. Mondo och Ståhl, vilka killar!

Bra karl reder sig själv. Viktigt att då och då få befinna sig i sin egen värld.