onsdag 12 juli 2023

Cleo har kommit hem



Bilderna tagna samma dag

Ikväll kommer släktingar på besök. Äldste sonen, sonhustrun och yngsta barnbarnet Linnea. Vi bjuder våra gäster på denna vackra och ständigt skiftande tavla som är vår utsikt och som vi aldrig tröttnar på. Bilderna är tagna från balkongen.

Sonen med familj fick problem. Kanske måste utesluta resan till Luleå.  Deras katt, ettåriga Cleo smet ut från lägenheten och bara försvann. En liten älskad katt i den stora staden med så mycket trafik. De efterlyste katten i en lokal facebookgrupp och en person med sökhund anmälde sig och ville hjälpa till och lyckades så småningom hitta Cleo. Den lilla rackaren hade gömt sig och kom motvilligt fram när hon lockades med kattgodis. Ägare till djur kan göra vad som helst för sina älsklingar har jag förstått. Har själv aldrig haft något annat än guldfiskar och de kan vara vackra men får aldrig status som familjemedlemmar.

Det är sommarfestival på gång i stan. Känner knappt igen någon av artisterna, men det spelar ingen roll. Det är marknaden, maten, folklivet och vackert väder som lockar. För mer än 10 år sedan var artisterna huvudattraktion. Bland annat var Tom Jones här under festivalen och sjöng Delilah så det ekade över Norra hamn. Då njöt vi tanter.
 

10 kommentarer:

WalkaboutSweden sa...

Igenkänning när det gäller musik och musiker.
När jag läser listor på vilka som ska uppträda på olika evenemang så känner jag mig som en dinosaurier. ;)
Noll koll (nästan).

Elisabet. sa...

Vilken underbar utsikt ni har! Och jag minns när Roger Pontare en sommarkväll sjöng nere vid Malån (Musik vid Malån hette arrangemanget) och jag låg i sängen hemma - fönstret öppet och myggnätet på plats - och hörde hans mäktiga stämma vilken n ä s t a n kom insinglande till vårt sovrum.

Gunnel sa...

Walkaboutsweden; Samma här: Så många nya artister och så många nya namn. Undra på att man inte hänger med.

Gunnel sa...

Elisabet: Är så glad över utsikten. Speciellt eftersom vi tidigare hade bara en massa asfalt att titta på.
Precis som Tom Jones har Pontare en mäktig röst. Fantastiska herrar att lyssna på.

Annica sa...

Vackra bilder – jag älskar moln!
Vilken lycka att lilla Cleo hittades och återbördades till hemmet. Det är hemsk när lurviga familjemedlemmar är på rymmen.
Det var fest när Tom Jones sjöng för oss i Norra hamn. Det glömmer vi aldrig.

Gunnel sa...

Annica: Vackra bilder. vacker stad. Våra gäster som nyss åkte härifrån är så imponerade av att det är så vackert och att det blommar överallt. Heder åt de som sköter parkerna och blomstren.

Nej, kvällen när Tom Jones var i stan glömmer vi aldrig. Där har dagens popsnören ingen chans.

Bert Bodin sa...

Håller med. Hamnfesten som vi hade förr, med lokal arrangör var trivsammare. Bluestält och andra varianter så att man kunde välja. Nu är det Rix Fm och karuseller.

Pubterrassen är en källa till glädje.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Tror att många saknade bluestältet. Putte i parken hade tur med vädret vilket gjorde att det blev en folkfest trots allt och vårt 16-åriga barnbarn var rätt nöjd med Rix FM och deras popartister.

Anonym sa...

Jag skulle gärna gått en sväng om jag orkat. Mina gamla ben vill ingenting.

Gunnel sa...

Anonym: Tråkigt när kroppen inte fungerar.