fredag 21 juli 2023

Arga fåglar och långa äktenskap

Upp och ner

Arg fågel

Världen är upp och ner och argsinta måsar har tagit över stan. I alla fall en busshållplats där folk blivit attackerade av arga fåglar. Måsarna har periodvis tagit över boulebanan vid mitt hyreshus och skrikit ilsket åt de som kommit för nära. Men nu till något helt annat.


Skratta aldrig åt din partners val, för du är ett av dem.
(Okänd tänkare)

Alla varaktiga äktenskap innebär ett villkorslöst accepterande av en ofullkomlig person.
(Annan tänkare)

Äktenskapet är av Gud stiftat för att man ska ha någon att skylla på.
(Herman Hedning)

Klart att vårt äktenskap håller, ingen annan ville ha oss.
(Dullen)

På söndag firar "guben" och jag bröllopsdag. För 63 år sedan gifte vi oss i Bureå kyrka. Himlen var grå, regn väntades, vi panikköpte ett paraply för att skydda brudens märkliga frisyr. Jag hyrde min brudklänning med tillhörande underkjolar för dåvarande mode krävde vidd i kjolen. Jag var nervös, benen skakade när jag gick uppför den lååånga altargången tillsammans med prästen och den blivande maken. Musiken var konstig och "taktlös", den högkyrklige organisten tyckte inte att Mendelssohn var lämplig i kyrkorummet.

Efteråt hade vi fest i Bureå hembygdsgård. Många släktingar kom från Malå, tillsammans var vi 69 personer som åt, dansade och bjöds på vickning. En kalaskokerska hade lagat plommonspäckad fläskkarré med potatisgratäng och glass till efterrätt. Vi bjöd även på cigaretter, rökning var inte farligt 1960. Kalaset kostade oss 965 kronor, vilket i dagens penningvärde är drygt 14000 kronor.



Här står vi nu 63 år senare och tycker att det vore ändå rätt kul att få fira 70 år som gifta. När vi nu hållit ihop så länge, varför inte några år till trots att min färdkamrat har tappat farten. Han vaknade en morgon och kunde knappt gå för smärtor i ena ljumsken. Det blev så småningom läkarbesök. remiss till röntgen och nu hoppas vi bara på ett bra svar.

 

12 kommentarer:

Nahide sa...

Berättelsen om den mytomspunna exotiska rätten "Plommonspäckad fläskkarré" har jag nog hört. Den betraktades med en aning skepsis av vissa unga personer i din närhet, tror jag. Men efterrätten var desto populärare.

Grattis på 63-årsdagen. Klart ni ska fira 70-årsdagen. Ni måste slå stort, så börja redan planera. Vi är många i släkten som förväntar oss ett rejält kalas!

Elisabet. sa...

Grattis! Det är inte illa att ha vandrat tillsammans så länge. Hälsa maken och önska honom god bättring! Att ha ont i ljumsken är rent ut vansinnigt jobbigt .., jag sprätte en morgon och gympade med Sofia i SVT och har sedan dess mer eller mindre ont i just ljumsken och måste gå på snedden nerför trappan från övervåningen.

Gunnel sa...

Nahide: Den plommonspäckade fläskkarrén gjorde ingen succe bland de yngre deltagarna på bröllopet och maträtten har fått ett oförtjänt dåligt rykte av bröderna Hermansson-

Välkommen till kalas 2030. Hoppas bara att vi firare befinner oss ovan jord.

Gunnel sa...

Elisabet: Tack! Oj då! Gympa med Sofia är tydligen inte helt ofarligt. Har en bekant som drabbats av något liknande när hon gympade med Sofia och besvären följde med rätt länge.

Bert Bodin sa...

Ber att få gratulera till ett lyckligt äktenskap.

Här i huset har vi bara skrapat ihop 43 år tillsammans. 😇

Gunnel sa...

Bert Bodin: Tack! 43 år är imponerande. Dessutom är ni ju relativt unga vad jag förstår. Åtminstone sett från mitt håll.

Lennart sa...

Jag äter gärna plommonspäckad fläskkarre på 70-årskalaset. Med åren har jag ändrat mej om det fantastiska med rätten. Vi ligger ju inte så långt efter dej o Nisse med 57 år.

Gunnel sa...

Då firar ni diamantbröllop om 3 år. När vi skulle fira diamant var det första sommaren med pandemin, så vi fick fira alldeles för oss själva. Det gick också bra.

Men i morgon blir det plommonspäckad fläskkarré.

Annica sa...

Kära vänner, stort och varmt GRATTIS på 63-årsdagen! Det vore så roligt att få säga grattis till er båda också om sju år. Vi håller tummarna för det.
Plommonspäckad fläskkarré! MUMS!
Jag är mycket förtjust i den första bilden, den "uppochnervända". Den är SÅ bra!

Anonym sa...

Plommonspäckad fläskkarré är en styggelse. Den gör sig så mycket bättre på grillen och serverad med tzatziki.

Gunnel sa...

Annica: Man får vara glad för varje år numera. Sju år känns avlägset när man räknar framåt, räknar man bakåt känns det som nyss.

Tack för berömmet om den upp- och nedvända bilden. Den blev roligare än jag trodde.

Gunnel sa...

Anonym: Plommonspäckad karré är gott. Din variant med grill och tzatziki gillas också.