torsdag 13 april 2023

För eller emot kungahuset



Hörde Henrik Schyffert berätta att han skämdes över att vara rojalist. Det var inte "fint" i hans kretsar, men själv var han ett stort fan av kungahuset.

Min yngste bror och jag hade olika åsikter om kungahusets vara eller icke vara. Han var emot, jag var för. Vi hade båda lysande argument för våra åsikter. Vår kung har, liksom de flesta av oss, gjort ett och annat misstag. Men våra misstag blir sällan uppmärksammade, medan kungens klavertramp blir offentliga. Han fick vända blad när han roade sig med "kaffeflickor" och för ungefär 20 år sen blev han  ertappad med att köra alltför fort och om den trafikfadäsen skrev min bror 22 verser, varav dessa två är bland de första.

Tarras kurir

Är det den vilde jägaren
Som sätter av i sträck?
Ur stugan tittar bonden
Med undran och med skräck.
En mörkblå eldig Porsche
Som i en blixt han ser,
Krom och nummerplåtar
En kronans officer.

Vid Slussen stannar Porschen
Han mäktar icke mer
Till fots den trötte kungen
Till slottet sig beger.
Till kungahuset har han
Ett svärtat bötesbrev
Som polisen lutad
Mot motorhuven skrev.

Verserna krävde naturligtvis ett svar från den kungatrogna och här är mina tre slutverser av sammanlagt elva.




Epilog:

I TV:s 5 kanaler
och radion likaså
Man kacklade och tjattrade
att kungen borde gå
Glöm bomber och missiler
glöm mord och bråk och krig
Vår kung sig haver klantat
Det angår dig och mig.

Men Svea rikes kvinnor
ja, sjuttioen procent
Förlät sin dyre konung
det är väl redan känt
Och många utav männen
förstår så bra ändå.
En rivig bil av ny modell
Då ska man få dra på.

Så monarkin i Sverige
den stärkte sina kort
En kung som rattar Porsche
får köra lite fort
Men de med felvänt sinne
som vill ha republik
Var denna dag en motgång
och alla andra lik.

Jag saknar min "trätobroder." Trätobroder är bara till hälften sant, han var min broder men vi bråkade aldrig. Vi var båda helt eniga om den andres självklara rätt att ha fel.









 




14 kommentarer:

Elisabet. sa...

Vilka poeter! Själv är jag både-och. Tycker att det är vansinne med ärvda ämbeten, men sitter som klistrad vid tv:n när Året med kungahuset sänts, liksom olika bröllop inom kungafamiljen etc. Ingen rim och reson alls, med andra ord.

Monica sa...

Fantastiskt😀jag hade gärna läst alla 33 verserna. Och vår käre kung kan gasa på en del nu också vet jag😉på väg till något lantligt slott.

Och tycker själv att det är lite roligt detta, år 1969 fick kungen sin Volvo P 1800 och jag gick i gymnasiet i Uppsala, han läste på universitetet och samma ämne som en väninna till mig och vi hyrde båda av hennes farmor då och jag fick dagliga rapporter om studierna. Det jag minns är att kungen skulle vara tyst i diskussioner och inte säga något. Kan minnas fel men tror det var så.
Såg honom ofta och han parkerade glatt sin bil där han hälsade på och bodde, på Luthagen. Han intervjuades ibland och var så söt och rar, han var ju en ovanligt söt pojke. Det jag senare fick veta var att hans farfar hade en alldeles överdådig våning i stan vid ån där han bott under sina studier och som alldeles nyligen sålts. Den fick inte CG bo i och han blev också felbedömd av sin familj angående dyslexin och kan kanske inte bli något sas högt så han hörde. Han fick också bara åka hem två gånger till sitt eget hem under terminen. Helt absurd uppväxt och jag är glad att han mötte Silvia. Tror hon var som läkedom.

Schyffert tror jag inte en sekund på, kändisar har så tråkigt och vet snart inte vad de ska hitta på men röra sig i kungliga kretsar är drömmen.

Jag tycker det är okey nu som vi har det, hellre än Biden😉fast i övrigt ointresserad så tänker inte titta på Karls kröning som man funderar på om inte namnet borde bytas till. Rätt extremt kungahus och jag är upprörd över hur ett hus, lite herrgårdsliknande och som är en gåva från drottning Elisabeth och har renoverats med Harrys och Meghans egna 25 miljoner, tas ifrån dem och ges till Andrew som inte vill ha ett småhus, bara slott.

Men populär var han för att återgå till vår kung. Och den bilen hade bara 12000 mil i körsträcka så han gasade inte på så mycket med den. Såldes först år 2014 av kungen själv.

Gunnel sa...

Elisabet: Sitter som klistrad och kikar på deras snygga kläder. De är alltid snyggt klädda i motsats till artister som oftast bara är konstigt klädda. Men jag är helt enig med dig om att ärvda titlar inte är klokt egentligen. Det är bara tur att den som står i tur att ärva tronen är som gjord för rollen.

Gunnel sa...

Monica: Kungen har nog fått lära sig att int4 prata så mycket och det är nog klokt. Kröning av en kung förekommer numera bara i England och är nog en tämligen omodern ceremoni. Galet med säkerhetspådrag och alla kostnader det för med sig. Men jag kommer att titta.

Bert Bodin sa...

Kan inte vara mer ointresserad än jag är av kungahuset. Förlegad institution.

Vad händer den dag då ingen i succesionsrdningen vill ställa upp?

Gunnel sa...

Bert Bodin: Ja, vad händer om Estelle och Oscar m fl vägrar. Presidentval, kanske eller möjligen får talmannen eller statsministern representera vårt land. Låter lite grått, tycker jag.

organic-lizzi sa...

Haha! Foe en herlig måte og "diskutere"på. Riktig god helg:-)

Elisabet. sa...

Bert Bodin: då är det väl det slut på det hela ,-)
Jag hade ALDRIG, ALDRIG, ALDRIG velat vara en del i en kungafamilj. Hur skulle man då kunna få vara sig själv, fullt ut? Att alltid skärskådas och bedömas och allra helst i dessa tider med sociala medier. Hu, så hemskt. (Detta gäller väl iofs också politiker och andra kändisar).

Nahide sa...

Vad kul att äntligen få se den berömda bilden som Anders talade om. Han påstod att det var just denna bild han såg i någon tidning när han var en liten grabb; (bilden av ett år äldre, "flinande" kronprinsen, med en självbelåten min kramandes sin leksaksbil) blev den gnista som tände hans livslånga rättvisepatos.

Man får inte underskatta styrkan hos en 3-årings självklara ifrågasättande av otillbörliga privilegier och spontana ilska mot ojämlikhet. Det är den känslan som driver människan att strida mot överheten.

För min del har jag inget till övers för kungligheter över huvud taget. De är nog de största socialbidragstagarna i sina samhällen. Dessutom till skillnad från andra socialbidragstagare, granskas inte deras lyxkonsumtion under myndigheternas lupp. Men, de är utan tvekan populära. Människor kanske behöver en stunds sagoskimmer som kryddar vardagen, vad vet jag?

Annica sa...

Det finns faktiskt fördelar med monarkier, bl.a. att det oftast är mycket lugna stater. Oroligheter, bråk, maktkamper och korruption står republikerna för. Dessutom, i monarkier vet man vem som kommer att ta över jobbet som statschef. I en republik kan det bli precis vem som helst; en Putte, en Trump, en Xi, en Jong-un eller någon annan som ställer till både krig, tar folkets frihet och utarmar det men göder sitt och släktingars bankkonton. Det är inte många republiker som får omtyckta presidenter/"chefer". Men det får ofta monarkier.
Numera har de flesta monarker ingen makt och som i Sverige har vi relativt stor insyn i vad kungahuset använder sitt apanage (runt 150 miljoner) till. Hälften av pengarna går f.ö. till underhåll och drift av de kungliga slotten. Och dem måste vi förvalta väl, oavsett statsskick.
Även jag kommer att titta på Charles kröning men jag tycker den är fullständigt onödig och mossbelupen. Och kostsam! Skänk pengarna till Ukraina i stället.

Gunnel sa...

organic-lizzi: Önskar dig också en trevlig helg.

Gunnel sa...

Nahide; Jag äger detta vykort med prinsen och hans fina bil. Vet att Anders tyckte att det var så orättvist när han bara hade en hemmagjord bil av trä att leka med. Man kan verkligen minnas orättvisor från det man var liten.

Håller med Elisabet härovan när hon skriver att hon aldrig skulle vilja vara i de kungligas kläder. Även om de är snygga. Att aldrig vara privat, att hela livet stå i rampljus och nagelfaras av allt och alla. En ganska hemsk tillvaro.

Gunnel sa...

Annica: Där har vi ett bra argument för västerländsk monarki. Lugna och stabila stater. Naturligtvis är det galet med ärvda titlar men vad vore Svensk Damtidning och Nobelfesten utan kunglig glans. Kungahuset har ingen makt, deras jobb är att representera Sverige och det klarar de galant.

Nahide sa...

Annica: Precis som Gunnel säger, har vi alla rätt att ha fel. Jag har bara några invändningar:

Jag tror att orsaken av att vi har lugna och stabila stater i Europa stavas av "Demokrati", inte av "Monarki". Demokratin har lyckats finslipa konturerna av överhetens makt i alla samhällen, oavsett styrelseskick. Monarkierna i t ex Saudiarabien eller Brunei skulle vi inte vilja leva.

En del av de skräckvälden (s k "republiker" som du nämner) är enligt mig inga republiker. Nordkorea leds av en ärvd dynasti. I mina ögon är Putin ingen president, utan en tsar under täckmantel. Erdogans öknamn är "Sultanen" inom oppositionen av en anledning. När det gäller USA: visst är det galet att någon som Trump kan bli president. Men där har man åtminstone "ångerrätt" vart fjärde år. Tänk om han vore en monark!

För övrigt säger jag "amen" till din allra sista mening.