fredag 21 april 2023

Ett mestadels eländigt blogginlägg


Vi har nyligen varit på kalas och firat en 40-åring. En ganska bra ålder tror jag mig minnas. Bättre än 20, men inte lika bra som 65.

Jag satt i min soffa i gårkväll och lyssnade på nyheterna. Krig, ryssar som spionerar, medeltemperaturen stiger i världens hav, värmerekord i Europa 2022, vår miljö är i total obalans och Trump kan blir USA:s näste president.



Vi går med öppna ögon mot katastrofen. Samtidigt undrar jag om det är min ålder som gör mig så negativ. Jag som var barn under andra världskriget borde väl veta att galna ledare och nattsvarta tider alltid förekommit.

Även vår stad är drabbad av tragedier. En liten kille blev mördad av sin pappa. En ung man dödade sin mamma och sin bror. En kvinna och hennes dotter blev svårt skadade av kvinnans sambo. En 60-årig man dödades av sin granne för att grannen kände sig övervakad. Allt detta hände på kort tid i vår stad som jag alltid upplevt som ganska idyllisk.



Läser i min morgontidning att Sverige behöver bygga 16 nya fängelser för att ge plats till alla som inte lyder lagen. Längre fängelsestraff och borttagna rabatter gör att fängelsevistelsen blir längre för bovarna. Och är man dum, ska man sitta inne och tänka på sina synder, som Emils pappa i Lönneberga så klokt uttryckte sig. Men för de verkligt stora bovarna räcker det inte med "snickerboa", det måste vara rejäla staket och det kostar multum.

Så till något positivt. Min bror på vackra Lainejaurudden fyller år idag. Grattis, 78 är också en bra ålder.

 

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Så grå som framtiden ter sig för närvarande, har jag aldrig varit med om. Kan bara konstatera att man haft turen att födas och leva i en företrädesvis positiv anda.

Låt oss hoppas på en ljusning.

Elisabet. sa...

Instämmer i allt. Det är bara så hemskt. På Lainejaurudden hade Ann-Britt och Gustav Sandström sin sommarstuga. Dom var våra närmsta grannar i Malå och ibland körde vi till sommarstugan där det då bjöds på kaffe och Ann-Britts alltid så himmelskt goda kanelbullar.

Gunnel sa...

Bert Bodin: Krig och förhatliga ledare har ju alltid funnits, men nu får vi lägga till miljöhotet och att vi ständigt blir uppdaterade om allt vidrigt som händer. Hoppas också på ljusning.

Gunnel sa...

Elisabet: Jag vet på ett ungefär var Sandströms stuga låg. Bror och svägerskas hus är lite längre in på Udden och på andra sidan.

Lennart sa...

Tack för gratulationen på födelsedagen. Sandströms stuga är numera riven och ersatt med ett stort hus. När man fyller år får man bara vara glad och slipper tänka på hemskheterna du räknar upp.

Gunnel sa...

Lennart: Födelsedagar ska man bara njuta av och ta emot mängdens jubel. Sen kommer de vanliga dagarna.

Nahide sa...

Idag är det "Earth Day". 1970, den allra första internationella ED, var jag ute och demonstrerade. Ett gäng glada tonåringar med hemmagjorda jordklot, som gick i Ankaras gator. Vi var mindre än 100, men ack så starka vi kände oss.

Nu, 53 år senare kryper torkan, värmeböljorna, översvämningarna allt närmare till vår lilla paradis på jorden, medan människor som var inte ens födda då kräver sänkta dieselpriser. Då är det lite svårt att vara optimist.

Å andra sidan, om jag inte varit ute och gått med min jordklot då, skulle det kanske ha varit mycket värre nu, eller?

Gunnel sa...

Nahide: Ni var ute i god tid. Om världen hade lyssnat på er skulle jorden må så mycket bättre. Jag har demonstrerat en gång och det var av lokal anledning. Vi ville ha ett kulturhus i Luleå.

Det är inte lätt att vara optimist. Ingen politiker vill komma med impopulära beslut och och få röstar på den som vill höja bensinpriset. När katastrofen knackar på vår egen dörr, då fattar vi, men då är det för sent.

Annica sa...

Det verkar inte finnas någon stoppknapp för eländet i världen. Hörde om ytterligare en dyster "spådom" — att AI utvecklas så att hela mänskligheten går under. En ondskefullt datorfixad avatar kan starta ett världskrig på en sekund. Risken är att tekniken till slut blir så avancerad att den tar kontroll över människan. Teknik är bra men den ska styras av människor med goda avsikter.
Kommande generationer får det inte lätt när de ska ordna upp kaoset som vår generation ställt till med. Inom ALLA områden.

Gunnel sa...

Annica: Låter skrämmande. Även om jag idag skulle behövt lite mera intelligens än vad jag själv har, så vill jag ändå inte ha hjälp av AI. Som du ser så fixade jag problemet från i morse. Nu fungerar bloggen.

Jag är sorgset medveten om att vår generation och några generationer till troligen sabbat framtiden för våra unga.