fredag 17 mars 2023

Händelselöst är ett trivsamt ord

Från utställning på Kulturens hus

"Jag vill leva för alltid och så här länge har det gått bra."
(Stewen Wright)

Det har varit en händelselös vecka i mitt liv. Händelselöst är ett ord som i min ungdom betydde tråkigt. Idag har det en helt annan betydelse. Händelselöst är mysigt, harmoniskt och trivsamt.

Men händelselöst kan betyda att man inte har någonting att skriva om och därför får jag plocka fram mina pärmar, som innehåller kuriosa av alla slag, tidningsurklipp där någon sagt precis vad jag tycker, men uttryckt det bättre.



"Ni skämmer ut er gubbar och tanter", skrev en recensent när han sett en föreställning med Björn Skifs på Kulturens hus. I pausen fick han ta emot sparkar och slag från hysteriska, ohyfsade och kaffetörstiga 70-plussare som skulle fram till fikabordet till varje pris. En skenande elefanthjord enligt recensenten.

Det här var några år sedan. Jag var där och visst överdrev recensenten men lite rätt hade han nog. Har man någon gång varit på en pensionärsresa vet man att det finns gubbar och gummor som har hänsynslöst bråttom och vill komma först till vad de än må vara.





Åldringar kan också bära sig dumt åt. Men kära ungdomar om det nu skulle finnas någon som läser min blogg. Det går snabbt att bli gammal. Se vad Arto Paasilinna skriver i boken "Den ljuva giftkokerskan."

"Så fort tiden hade gått. Livet hade susat förbi som ett slag i luften. Som ung flicka hade hon tänkt att alla människor över trettio var gamla. Plötsligt hade hon själv fyllt trettio, en liten tid därefter fyrtio, det hade gjort henne nervös, sedan hade maken dött däremellan, en ganska stor lättnad på sätt och vis ... och strax därpå hade hon redan varit femtio. I detsamma hade de sextio och sjuttio kommit, och nu gick hon mot de åttio. Vid denna tid var dagarna lika korta som månaderna när hon var ung, dessa sista hade förflutit på två veckor, sommaren gick på en vecka, vintern på en annan."

Och sen ... med expressfart in i evigheten.

 

8 kommentarer:

Monica sa...

Inte ett händelselöst inlägg alls, intressant är det! Och har vänner som alltid klagar på ungdomen, kvinnliga, männen säger aldrig något men alla ungdomar är det fel på eller ibland är det föräldrarna det är fel på.

Säger alltid emot för så många äldre man kan ha synpunkter på också men man får se helheten. Försöka och många är väl ändå rätt hyfsade.

En trevlig helg önskas er.

Annica sa...

Händelselösa dagar är härliga! Och alldeles förfärligt underskattade. De borde firas och höjas till skyarna, speciellt i denna oroliga tid. Det finns ju inget bättre än den där vanliga lugna, trygga vardagslunken.

Ja, många äldre personer bokstavligen armbågar sig fram genom tillvaron. Kanske för att krydda sina händelselösa dagar med lite "action". ;)

Med tilltagande ålder känns det som om veckorna har blivit kortare. Det är måndag — och så fredag! Övriga dagar verkar obemärkta försvinna i tidens ström. På min ljusbox har jag format bokstäverna till uppmaningen "TIDEN, LUGNA NER DIG". Men tyvärr, TIDEN lyder inte ...

Gunnel sa...

Monica: En trevlig helg till dig också. Majoriteten av ungdomar är jättefina, vi har ingen anledning att klaga på dem. Visst kan en del uppföra sig illa, men de gäller nog inte bara ungdomar.

Gunnel sa...

Annica: Vi är helt eniga om det fina med händelselösa dagar. Så sköna i en tid när allt verkar gå åt fanders. Erdogan gillar oss inte, matpriserna skenar och KD har fått sparka sin partisekreterare.

Tiden går allt snabbare. En vecka är numera två dagar och det är nästan alltid fredag, som just nu t ex och om några timmar är det nästa fredag.

Nahide sa...

Alla som har någonsin befunnit sig omringad av en grupp pensionärer som angriper en hylla med prisnedsatta kotletter kan med lätthet identifiera sig med recensenten i ditt klipp. Jag hamnar hellre bland en flock tonåringar, då kan jag åtminstone hötta med min imaginära käpp för att freda mig. Och så får man ju publikens sympatier på köpet.

Apropå tiden: "Den enda orsaken till att tiden finns, är för att allt inte ska hända på en och samma gång." -Albert Einstein

Gunnel sa...

Nahide: Min upplevelse är från en bussresa med pensionärer där vi skulle se en revy. Det var onumrerade platser och när bussen stannade blev det rusning, alla ville sitta längst fram i teaterlokalen. Jag som är en stillsam gamling fick sitta längst bak på en extrastol.

Han har naturligtvis rätt gamle Einstein.

Bert Bodin sa...

Jag förstår inte vad ni träffar för pensionärer. Jag som är så trevlig.

😊😇

Gunnel sa...

Bert Bodin: Så klart du är! Stressade pensionärer blir också trevliga när de väl fått sitt kaffe och sin sittplats.