lördag 17 september 2022

Obehagliga typer


Obehagliga coronavirus

Läste i DN om en forskare som fann det märkligt att man känner obehag inför vissa personer. Han upptäckte dessutom att ingen tidigare forskat på ämnet. Han bestämde sig för att bli den förste och skaffade sig ett lämpligt antal testpersoner som fick svara på frågan om vad som får dem att känna obehag. 

Någon står för nära
Skrattar ofta och utan anledning
Flackar med blicken
Flottigt hår

Över 90 % av testpersonerna ansåg att en obehaglig person var en man. Det mest obehagliga yrket var clown, det behagligaste var meteorolog.

Jag och mina generationskamrater kan också upplevas som obehagliga. Antagligen för att vi påminner om åldrande och död. Ingen tänkte på att åldras är det enda alternativet till att inte dö i förtid.



Karikatyrteckning av min pappa Sven


Gamla dockor.

Linnea 5 år kunde inte sova i samma rum som karikatyrbilden av min far. Hon kände också obehag inför gamla celluloiddockor. De stirrade.

Forskaren säger också att obehagsdetektorn kan slå fel och vi ska ge folk en andra chans. Helt rätt, tycker jag, egentligen är vi ju alla rätt underbara.

Obehagligt, olustigt och onödigt är det också att jag fått covid en vecka innan jag skulle få min 5:e spruta. 

 

10 kommentarer:

Bert Bodin sa...

Vilken otur. Nu vill man ju inte träffa dig.

Krya på dig. Hoppas du får en lindrig variant.😊🌷

Gunnel sa...

Bert Bodin: Vädret gör det lätt att isolera sig. Man längtar inte ut. Min covid känns som en vanlig irriterande förkylning som säkert snart är över.

Nahide sa...

Apropå obehag; det är ett mysterium hur hjärnans kopplingar påverkar människan. Igår var jag på COOP. De hade fina lockpriser, bl a Falukorv från Bastuträsk. Både lokalproducerad och lättlagad. Jag förmådde inte att köpa. Såg bara Ebba Busch framför mig, vilket gav mig en omedelbar känsla av obehag. Jag får se hur länge det dröjer innan jag ger falukorven en annan chans. Just nu känns det som om att stackarn är starkt förknippat med Teapartyhögern i min hjärna.

Ta väl hand om dig och krya på!

Annica sa...

Det finns många obehagliga typer som rör sig runt oss. Inte minst covidar och deras släktingar omikronerna. Dem hade vi kunnat vara utan. Må de snart försvinna från jordens yta.
Krya på sig, väninnan! Med make.
Vädret, ja. Snart börjar man rosta.

Gunnel sa...

Nahide: Det var som sjutton! Ebbas bild med korven försvinner nog inte från medierna brådrasket. Du får försöka lura hjärnan med att tänka på Bastuträsk, järnvägsstationen och att Bastuträskkorven är så förbålt god. Den måste få en andra chans.

Gunnel sa...

Annica: Stark obehagskänsla inför viruset som vi absolut inte vill ge en andra chans. Just nu känner jag också starkt obehag inför att datorn ska paja, den är så seg.

Vi kryar på oss efte4r bästa förmåga. Jag är snorig och hostig, "guben" är trött men bättringen är på gång.

Annica sa...

Gunnel, tror inte det är fel på datorerna. Min är också seg idag. Den snurrar och funderar innan den bestämmer sig för att lyda ägaren.

Gunnel sa...

Annica: Då är det tydligen inte bara min dator som strular.

Hannas krypin sa...

Ja, det var onödigt att du blev sjuk. Jag hade covid i veckan nu. Utan några sprutor i kroppen blev den som en vanlig förkylning. Krya på dig!

Gunnel sa...

Hannas krypin: Skönt att du klarade dig så bra trots att du inte tagit sprutor. Jag har fått fyra sprutor och var redo för min femte.